Försvinn härifrån.

Efter att ha letat runt hela stan efter torkad lavendel fick jag idag kapitulera och köpa mig en färsk liten kruka på blomsteraffären. Hur kan alla kryddaffärer och sånt ha slut på torkad lavendel samtidigt? Vad ska alla jädra göteborgare med torkad lavendel till just nu? Nåja. Nu har jag åtminstone min lilla kruka, så ska jag torka min lavendel själv. Sådeså. Och idag fick jag helt enkelt nöja mig med färsk lavendel i maten, det blev inte så mycket smak av den men det såg ju om inte annat trevligt ut.

Lavendelkyckling med ris

För 2 portioner

2 st kycklingfiléer
3 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
2 tsk kycklingfond
½ citron, skalet och saften
1-2 krm lavendelblommor
persilja
solroskärnor

Skär kycklingfiléerna i stora bitar på längden.
Skala och finhacka vitlöken.
Bryn kyckling och vitlök i en djup panna.
Tillsätt matlagningsgrädde, fond, pressad citron och lavendelblommor.
Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Strö över rivet citronskal, persilja och solroskärnor strax innan servering.
Servera med ris och en god sallad.

Vit mat är ju inte heller så himla lätt att fota. Den är ju liksom bara ljus och vit. Hur man än gör. Ja, alltså om man inte gör den typ rosa i photoshop. Men då förlorar det ju lite poängen. Nåja, gott var det iaf. Även om det inte smakade särskilt mycket lavendel. Det smakade mest citron, men jag gillar ju citron så jag klagar inte.

Idag har jag haft snabbvisit av Storebror, kusin-balten, Adam och Åsa. Jag vet inte riktigt vad de ville. Låna toaletten tror jag. Jag försökte bjuda dem på skorpor och saft men det ville de inte ha. Då försökte jag bjuda dem på grogg men det ville de inte heller ha. Så jag skickade iväg dem till Lysekil istället, det blir liksom lugnast så. Nu ska jag och Jimmy äta chips för det är sånt man gör på fredagar. Plus att jag har gjort rent spiskåpan idag, och är man inte värd chips då... Ja, då vet jag fanimej inte när man är värd chips.

Thin Lizzy - Just The Two Of Us

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Hojta till om du får tag på torkad lavendel någonstans i Göteborg, behöver också köpa det :-)

2011-08-05 @ 20:39:17
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Mårtenssons kök

Alltså, är det en så väldigt smart rubrik att ha egentligen? Vi bara undrar...:)



Klart man är värd chips om man har gjort en sådan insats, då är man nog till o med värd chips i morgon, så det så!



Ha en härlig helg!

2011-08-05 @ 21:59:14
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Det där lät ju jätegott, jag hade ingen aning om att man äter lavendel eller att man kunde köpa det torkat! Är det i vanliga matbutiker eller?



Du, hur kan man tacka nej till grogg? Vad är det för släktingar och vänner du har?? Galet är det, GALET! Du gjorde rätt i att skicka bort dom!

Och du, du är väl alltid värd chip, alltid, så duktig som du är med allt!



Kram och hoppas du slipper sol när du jobbar så du slipper fyllosarna ;-)

2011-08-06 @ 15:37:24
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Leila gjorde något med lavendel i veckan. Då tar det slut. När Tina o Leila gör något ska alla göra det!



Spiskåpan är helt klart värd chips. Ett sånt projekt! Som att jag skjutit på att putsa våra två fönster en hel evighet nu. Men förra helgen gjorde jag det. Och snyggt blev det!

2011-08-06 @ 16:20:15
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Emmy

Vi tyckte lavendelkycklingen blev jättegod, fast jag tror jag kryddade lite mer. När maten var nygjord smakade den lagom med lavendel, men det jag tog med mig till jobbet dagen efter fick nästan för mycket smak av blommorna.

Jag har fått lära mig något nytt, att olika saker kan nolla varandra (tar ut var annat liksom). Så putsandet av spiskåpan nollar helt klart chipsen. Om man nu tycker att det behövs. Eller så äter masn chips bara för att det är gott.

2011-08-06 @ 22:21:47
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Men hallå, har de inte lavendel i frukthallen? (jag skrev för övrigt precis "har de inte chips i frukthallen". Skadad? ja...)



Calle var för övrigt i Mölndals frukthall efter att du tipsade om det (han var på jakt efter sin pakistanska mango-fix) och han tyckte den var superduperfin!

2011-08-07 @ 13:39:26
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Mona

Haha, aldrig varit inne på din blogg förut men tyckte att namnet lät intressant och klickade in hit. och det första jag läser är "Försvinn härifrån". Haha ;)

2011-08-07 @ 15:53:18
URL: http://getinthemood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0