Vi gjorde saker som är förbjudna.

Idag är det torsdag, för er som inte visste det. Jag är lite dagvill efter mina knasiga ledigheter. Och får krupp på folk som på riktigt tror att det heter dagvild. Vadå dagvild? Är du morgontam också? För att försäkra mig om att det är torsdag (och inte tisdag som jag av någon anledning trott hela dagen) så blev det soppa till middag. Då vet man att det är torsdag. Soppan var tydligen supergod för Jimmy blev väldigt besviken när den var slut. Receptet är från början från arla, men ni vet hur det brukar vara:

Tom Kha Gai

För 4 portioner

2 st kycklingfiléer
2 st morötter
1 purjolök
4 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
1 tsk sambal oelek
ca 1 msk riven färsk ingefära
1 lime
cashewnötter

Skala och slanta morötterna.
Strimla purjolöken.
Skär kycklingfilén i tärningar.
Fräs detta i olja i en stor kastrull tills kycklingen är genomstekt.
Häll över vatten, buljongtärning och kokosmjölk.
Tillsätt sambal och ingefära.
Låt koka tills morötterna mjuknat, ca 10 minuter.
Ta kastrullen av plattan och riv ner skalet från en lime.
Strö över cashewnötterna strax innan servering.

Starkt alltså. Och himla gott. Det syns inte riktigt på bilden vad det är för allt det gottiga ville ligga på botten av tallriken, men ni är ju så smarta att ni förstår att det är gott trots att bilden är lite sisådär.

I morse när jag åkte till jobbet kom jag på att det här med p-piller är ju helt galet ojämställt. Ja, det har man väl vetat länge förstås. Men jag kom liksom på att det är jag som betalar för dem, och det är ju inte direkt billigt, men det är ju inte jag som är den som inte vill ha bebis. Borde inte den som inte vill ha bebis vara den som betalar för att det inte blir bebis? Det är ju lite som att Jimmy skulle betala mig någon tusenlapp om året för att jag inte vill köpa en ny teve. Det borde han göra faktiskt, jag vill ju inte ha en ny teve. Det borde jag absolut få betalt för att inte vilja. Han behöver inte ens ge mig betalt i pengar, prickiga klänningar är ett utmärkt betalningssätt.

Nu ska jag dricka te. Imorgon ska jag gå på bröllop i London. Om jag inte ska jobba förstås. Det får man se.

Radiohead - Creep

Kommentarer
Postat av: Tina N

Prickiga klänningar låter bra. När han inser hur många han måste köpa, kanske en bebis inte är ett dumt alternativ! ;)



Jag hoppas kunna smygtitta lite på bröllopet imorgon på jobbet..

2011-04-28 @ 23:31:39
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Anabanana

Jag är alltid dagvild och aldrig tam ^^

2011-04-29 @ 01:13:40
Postat av: Malin

Garanterat att han borde betala för dina p-piller! Annars så kan du ju sluta helt enkelt ;-) För jag menar, du som inte ens har ett fulltidsjobb tjänar ju inte fett, eller hur? Bra idé Pernilla, jag säger skrota pillrena ;-)

Kram

2011-04-29 @ 06:54:26
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Coquina

Mums, älskar thailändsk mat =) Tävling på min matblogg så kika gärna in där om du gillar smycken =)

2011-04-29 @ 09:27:13
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Haha ja hur kan man få för sig att det heter dagvild? Då måste man ju vara galen ;) Låter som en riktigt god soppa!

Skoj att du ska gå på bröllopet, hoppas du får se dem lite iaf :)

Åh då tycker vi precis lika om hur ett café ska vara. Det ska ligga lite avskillt och precis som du säger ägas av en tant sen 40 år tillbaka som bakar allt själv och inte gjort något åt inredningen sen starten :D Men uteserveringarna uteblir ofta tyvärr :)

2011-04-29 @ 09:50:53
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Emmy

Soppan låter jättegod! Helt i vår smak.

Det finns p-piller för män, de har inte riktigt slagit igenom. Hm... Hur kan det komma sig... Men låt honom betala. Det var ju han som var rädd för bebisen :-)

Tufftval, bröllop i London eller jobba... :-D

2011-04-29 @ 11:00:10
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: jenny✿

Va mumsigt det ser ut och låter.

2011-04-29 @ 18:08:23
URL: http://jenfager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0