Säg mitt namn.

Jaha. Nu har det alltså hänt. Nu är vi där. Dagen har kommit. Idag när jag kom hem, efter att jag jobbat 8 - 15.30, så började jag dammsuga. Efter att jag dammsugit hela lägenheten så började jag skrubba toaletten och handfatet. Sen gick jag loss på spisen och köksbänkarna. Sen gick jag loss på kaklet i köket. Sen diskade jag. Efter det lagade jag mat och medans maten stod i ugnen så diskade, sopade och gjorde rent köksbänkarna en gång till. För "Det är ju så rent och fint nu så jag vill behålla det så." Tjolahopp, så blev man vuxen liksom. Hur hände det här? Jag trodde det skulle komma stegvis, eller kanske med någon slags förvarning? Inte bara komma sådär helt plötsligt en vanlig torsdag. Städa. Frivilligt. Lordy, lordy, lord.

Men det där är ju oviktigt. Jag har ju ett galet gott recept att bjuda på. För jag har ju inte bara varit duktig på att städa idag utan lagade fruktansvärt god mat också. Såhär fint såg det ut:


Filodegsrullar med kryddig quornfärs

För 12 st

16 ark filodeg
300 gr quornfärs
2 vitlöksklyftor
1 purjolök
1 msk sambal oelek
2 msk äppelcidervinäger
timjan
riven ost
olja, att pensla rullarna med

Tina filodegen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och finhacka vitlök. Hacka purjolöken.
Fräs löken och quornfärsen i en stekpanna.
Tillsätt sambal, äppelcidervinäger och timjan.
Låt filodegsarken ligga i 4 lager.
Dela ett ark i fyra delar, i fyrkanter.
Lägg lite quornfärsröra på varje fyrkant.
Strö över riven ost.
Rulla ihop till en rulle.
Vik upp kanterna så det blir en stadig rulle.
Pensla med olja.
Ställ in rullarna i ugnen ca 15 minuter tills de är gyllenbruna.
Servera med en god sallad och tzatziki.

Mmm. Så gott! Och mättande. Jag vet inte vad jag ska göra med alla rullar som blev över. Men det är väl bara att frysa in och skicka med Jimmy som lunch till skolan. Nu ska jag börja min tevekväll. Imorgon är det fredag! Himmel och plättar vad den här veckan flög förbi fort. Det måste vara min prao i skolmatsalens förtjänst. Ja. Jag var prao idag igen. Fast jag är ju inte prao, jag jobbar ju. Eller vad jag nu gör. Idag åt jag vattenmelon.

Holy Ghost! - I Know, I Hear

Kommentarer
Postat av: hogie

Uh vad duktig! Välkommen hem till oss och Rolfy när som helst! Dammsugaren heter Rolfy. Finns i grönt och gult, bara att välja och sätta igång :)

2010-09-09 @ 20:19:42
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: MOR

Ja du har blivit en stor flicka nu och duktig är du nu mera det visade du i sommras

2010-09-09 @ 21:25:39
Postat av: Mårtenssons kök

Men om du nu tar och vilar ut i tvsoffan så kanske det går över, det där som kom som blixt från klar himmel! Eller så finns det ingen väg tillbaka, du är stor.

2010-09-09 @ 22:08:13
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Hm, det var just det där med att bli vuxen. Min man tror att jag aldrig kommer bli vuxen. Det är en sak att laga mat, men plocka iordning är jag så grymt dålig på. Maten ser klart godare ut än soppa ;-)

2010-09-09 @ 23:15:34
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Himmel människa vad du är duktig, om det är det där som kännertecknar att vara vuxen så har jag aldrig blivit det... trots tre barn, gift och allt ;-)

Fy, vad jag är dålig på att städa!

Hoppas vi får en mysig, härlig fredagskväll båda två, DET är vi värda eller hur??

Sv. Ja, vi ultraljudade henne och minst 4 valpar sa hon, så vi får väl se, det är såååå spännande!

Kram

2010-09-10 @ 14:27:29
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Helena Sjögren

Respect! På måndag är det 3 veckor sedan jag dammsög sist. Jag skäms. Men oftast är det faktiskt Olof som dammsuger, jag får tjata lite på honom. Hans mamma ska bo i vårt hus när vi är i Kivik i helgen. Jag har hemliga förhoppningar på att hon ska tycka det är skamligt smutsigt och dammsuga... ;-)

2010-09-10 @ 18:21:18
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0