När jag kommer hem över sommaren.

Fast jag åker aldrig "hem" över sommaren. Om hem nu är Sågmyra. Det är det tydligen, enligt min Storebror. Sist vi pratade frågade han när jag skulle komma hem nästa gång. Jag svarade att jag är hemma. "Men... Ditt RIKTIGA hem!" Fick jag höra då. Tsss. Mitt riktiga hem är ju här. Det står på eniro. Och på facebook. Allt som står på facebook är sant, det vet ju alla. Till exempel att jag ska på Etage i Falun ikväll, det står också på facebook. Det är hur sant som helst. Verkligen.

Nu har jag redan avklarat fredagsmiddagen och är redo för fredagsmyset. Jimmy börjar jobba klockan 5 imorgon bitti så vi måste göra allting några timmar tidigare än vad som är brukligt. Till middag blev det våran nyårsmiddag från 2008. Ja, fast i en nylagad version. Det var inte samma, bara samma recept. Fast med lite ändringar. Jag tappade själv bort det här receptet efter att vi ätit det som nyårsmiddag, så hittade jag det igen hos Malin. Fina grejer!

Fläskfilé med mozzarella, körsbärstomater och champinjoner

För 2 portioner

ca 300 gr fläskfilé
ca 75 gr champinjoner
4 st körsbärstomater
2 vitlöksklyftor
½ kruka färsk basilika
125 gr mozzarella

Sätt ugnen på 200 grader.
Bryn filén runtom i stekpanna och krydda med salt och peppar.
Stek den färdigt i ugnen, ca 20 minuter.
Dela körsbärstomaterna och champinjonerna.
Stek svampen i smör, blanda ner vitlöken, basilikan och tomaterna.
Skiva upp köttet och lägg upp på ett ugnssäkert fat.
Strö över röran och den skivade mozzarellan.
Gratinera i ugnen ca 15 minuter.
Servera med klyftpotatis, en god sallad och valfri sås.


I det "riktiga" receptet ska det vara en rödvinssås som man också häller över köttet och låter gratineras med. Men här hemma är vi inte så jätteförtjusta i rödvinssås så jag gratinerade med endast röran och mozzarellan istället och serverade vanlig hederlig beasås till.

Nu ska jag inviga helgen med en ingefärsöl. Det känns väldigt Harry Potter. Ginger Beer. Jag vet inte, det stod som nyhet på ciderhyllan och jag är ju heltokig i ingefära så jag tänkte att jag skulle ge det ett försök. Jag kanske återkommer om huruvida det är någonting att skriva hem om eller ej.

Kid Cudi Feat. Kanye West - Erase Me

(jag vet inte om det är för att det är fredag, eller om det var nåt fel på köttet, men jag tycker liksom att den här låten... är rätt bra. there. i said it.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Visst är det konstigt det där med "hemma"? Folk som bor kvar på det gamla "hemma" tycker nog alltid att det även är hemma för dom som flyttat medans dom tycker det nya hemma är hemma. Krångligt det där men du förstår va ;-)?

Kul att jag kunde hjälpa till så du hittade receptet igen, men du, rödvin ÄR gott, du har bara inte förstått det än... ;-)

Kram

2010-09-11 @ 11:47:48
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0