Kom, vi sticker härifrån!

Ah. Ljuvliga måndag. Ny vecka, nya möjligheter. Ehm. Nej, nu skojar jag bara. Ny vecka, men fortfarande inga möjligheter. Däremot; Ny kvällskaka! Det måste man ju ha en varje vecka. Det behöver inte vara ett nytt recept varje vecka, men det är ju bra om kakan åtminstone är lite färsk. Idag blev det en tårta. Det är lika bra att vänja sig, det kommer att bli en hel del tårtor här inom de närmsta veckorna. Idag blev det dock en i det enklaste laget. Men som sagt, enkelt är gott!


Mandeltårta med geisha-grädde och blåbär

Botten:
500 gr mandelmassa
3 ägg

Fyllning:
3 dl vispgrädde
100 gr geisha

Garnering:
ca 150 gr blåbär

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan grovt på rivjärn.
Blanda med äggen till en jämn smet.
Häll smeten i en pappersbeklädd halv långpanna.
Grädda i nedre delen av ugnen i 25 minuter.
Ta ut botten och låt den svalna.
Krossa geisha-chokladen.
Vispa grädden hårt och blanda med geisha-krosset.
Bred ut grädden på tårtbottnen.
Strö över blåbär.
Enjoy!

Åh, så gott! Inte smakar det någon mandelmassa heller. Jo, pyttelite kanske. Men lite mandelmasse-smak kan jag faktiskt med. Bara det inte blir som i semlor. Geisha-grädden var dock godast. Jag som inte ens brukar vara speciellt förtjust i grädde. Det är nog för att grädde brukar sakna choklad.

Nu ska jag fortsätta bråka med min mailbox på facebook. Den vägrar öppna sig, och jag vill hemskt gärna att den öppnar sig. Undrar om jag kan muta den med tårta? Kleta in lite tårta i ett av usb-uttagen så kanske den ger med sig? Nu kom jag på att jag glömt att öppna den vanliga posten jag fått idag också. Jag är så ovan att få post att jag inte ens förstår att jag ska öppna den jag får. Jag sär, jag sär.

Les Savy Fav - Calm Down

(jag lyssnar alltså på les savy fav idag. om ni undrade vad som gäller idag för att höra till innelistan.)

Kommentarer
Postat av: Susann

Ser jättemumsigt ut!

2010-09-13 @ 21:22:49
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Malin

Dramaveckan ser ut att inte bli särskilt hemsk trots allt. Ingen teater alls. Bara lära känna varandra-övningar och lite olika lekar och trygghetsblahablahej för att stärka gruppen. Chill :)



Men ååååh, typiskt! :/ Den helgen åker jag nämligen till Arvika. Har tenta på fredan där, 1/10, och direkt efter den åker jag hem. Är Mârten (marknad) i Arvika den helgen, riktig hemvändarhelg. Annars hade det varit supermys ju! Fått lite sightseeing i Haga också, har ingen koll på det alls.



Förresten, om jag säger studentlägenheter på Lindholmen, vad säger du då?



Tycker allt du kan unna dig en lördag mitt i veckan. Satsa på onsdag vettja! ;) Det här med nyheter i sortimentet gillar jag, haha, värsta triggern för köpsuget.



Massor av kraaamaaaaaar (o så snor jag en bit tårta i smyg ;))

2010-09-13 @ 21:40:14
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Annapanna Dalahäst

Bjuuu!

2010-09-13 @ 21:48:34
Postat av: Matpolisen

Det låter väldigt smaskigt och enkelt. Kul twist med geisha i grädden.

2010-09-13 @ 22:02:53
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Malin

Herregud människa, nu är du igång igen! Med en massa goda recept. Maken gillar dock inte madelmassa,som jag äslkar, så denna "får" jag kanske inte ens göra ;-)

Klart ny vecka är lika med nya möjligheter, du vet aldrig vad som händer!

Kram

2010-09-14 @ 09:00:01
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: hogie

Varför så mycket tårta närmsta tiden? Varför äta tårta om det inte är under knivhot? Soundtrack till det: Beastie Boys - Fight for your right

2010-09-14 @ 16:15:13
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: mor

Den ser god ut !!! Skicka en smak bit hem .

2010-09-14 @ 20:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0