Jag skulle vilja stanna och prata men allt kommer tillbaks.

Som jag tidigare nämnt så bjöds det på tårta på Jimmys födelsedagsfest. Chokladtårta såklart. Jag trodde det skulle räcka med en, för min erfarenhet är att det inte brukar gå åt så mycket tårta när folk är på fullen. Men ack, så fel jag hade. Tårtan tog slut på nolltid och av vad jag har hört så var den tydligen god. Jag vet faktiskt att den var god, en pyttepytte bit hann jag faktiskt roffa åt mig.

Chokladtårta

Tårtbottnar:
7½ dl vetemjöl
1½ dl kakao
4½ dl strösocker
2¼ dl solrosolja
2 ägg
2¼ dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
150 gr hackad mörk choklad

Glasyr:
125 gr smör
5½ dl florsocker
6 msk kakao
4 msk mjölk
½ tsk vaniljsocker

50 gr riven choklad till garnering

Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda mjöl, kakao, socker och vaniljsocker i en stor skål.
Blanda ner olja, mjölk och ägg och blanda samman med hjälp av en träslev.
Tillsätt den hackade chokladen och blanda väl.
Smörj och bröa en rund sockerkaksform.
Grädda i 25 minuter. Kakan ska vara torr när den tas ur.
Låt kakan svalna innan den stjälps upp.
Dela den sedan till två bottnar.
Vispa ihop ingredienserna till glasyren.
Bred ut en fjärdedel av glasyren på en botten.
Lägg på nästa och bred resten av glasyren på ovansidan och runt kanterna.
Garnera med riven choklad.

Se till att kakan är riktigt torr när den tas ut ur ugnen. Det gjorde inte jag, så försöket att dela den gick åt skogen. Istället blev det all glasyr ovanpå och runtom kakan. Som blev som en kladdkaka med glasyr på istället. Men som sagt, det var ju gott så det funkade precis lika bra det också. Tydligen så gott att DJ stod och plockade smulor från tårtfatet sen när hela tårtan var slut...

Nu är snart min bloggtid slut så jag ska väl gå och göra någonting annat. En liten sak som jag funderar lite på bara: Hur ska de göra med Paolo Roberto i den amerikanska versionen av Flickan Som Lekte Med Elden? Ska han vara med där eller byter de ut honom mot en amerikansk motsvarighet? Jag gillar Paolo. Snart börjar Robinson igen, det är bra. Då får man se Paolo på teve lite oftare. Primo Paolo!

Ben Folds - Tiny Dancer

Kommentarer
Postat av: Malin

Ytterligare ett kanonrecept, du är farlig du ;-). Hoppas det blev lyckat hela "kalaset" inte bara tårtan ;-)

Ja, kan han överhuvudtaget engelska tro, jag menar så pass bra, italienska kan han ju ivf så en italensk varsion av filmerna skulle ju gå bra, hihi

Kram Malin

2010-09-27 @ 16:20:47
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Matpolisen

Visst blir man glad när det man bakar och tillagar uppskattas?

2010-09-27 @ 16:50:50
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Tess

Gu'bevare mig väl, ge mig den där!

2010-09-27 @ 18:38:17
Postat av: Mårtenssons kök

Sitter just nu och tittar på din Paulo på tv... Han hade säkert tackat ja till en bit av din smarriga tårta!

2010-09-27 @ 20:40:38
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Förstår om alla andra roffade åt sig först. Jag hade också försäkrat mig om en bit om jag varit på kalaset :-)

2010-09-27 @ 21:20:38
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0