Ibland undrar jag hur du som är så vacker kan vara så ledsen.

Jag skrev ju igår att det var konstigt att Jimmy åt morot när vi hade muffins hemma. Det var faktiskt konstigt. Speciellt med tanke på att muffinsen var alldeles nybakta och hur goda som helst. Jag fick sätta stopp på mig själv efter två stycken och gömma dem i en kakburk. Tyvärr visste jag ju själv vart jag gömt dem så det hjälpte inte så mycket. Det fina med de här muffinsen är att de går att slänga ihop på 10 minuter och bara ska gräddas i en kvart så du kan lika gärna baka dessa som att gå till affären och köpa något gott.

Browniemuffins med bitar av digestivekex och kanel

12 st minimuffins

75 gr mörk choklad
75 gr smör
3/4 dl strösocker
1 ½ tsk kanel
1 ägg
½ dl vetemjöl
3-4 st digestivekex

Sätt ugnen på 180 grader.
Smörj en minimuffins-form.
Smält choklad och smör på svag värme i en kastrull.
Vispa ihop strösocker och ägg.
Blanda ner mjöl och kanel.
Blanda ner choklad- och smörblandningen.
Vänd till sist ner digestivekex i bitar.
Skeda upp smeten i muffinsformarna.
Grädda i ca 15 minuter tills muffinsarna fått en krispig yta.



Har du ingen minimuffinsplåt  så går det lika bra att göra sex stycken vanliga muffins. Eller dubbla satsen och gör 12 stycken. Det är nästan lika bra, för de är så himla goda att de går åt på en gång. Den jättesöta kakburken på bilden har jag fått av fina fina Evelina. Och den trivs alldeles utmärkt i mitt kök kan jag berätta. Allting som är prickigt eller har mönster med bakelser på trivs i mitt kök. Bara så att ni vet. Det är ju julafton snart, så det kan vara bra att veta. Hrm hrm.

The Hives - Nasty Secretary

Kommentarer
Postat av: Helena Sjögren

Mäh vad gott! Digestive i också... Gud vad sugen jag blev nu. Men ikväll ska jag äta - dra efter andan av fasa - en fryst Findusportion. Igen. Hu. Jag håller på att förfalla. I'm a fraud.

2010-09-30 @ 17:07:02
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Mårtenssons kök

Har aldrig prova med digestive i muffins, skönt kras kan tänkas.



Soppskålarna minns tyvärr inte Anki vart hon köpt, de va länge sen de inhandlades... men det finns en chans att det var IKEA, en väldigt trolig chans.

2010-09-30 @ 17:47:51
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0