Fadersfigur.

Ja. Självklart var det någonting med passionsfrukt som var på bilden nedanför. Eftersom Jimmy fyller 25 nästa lördag, men då ska ha fest för sina kompisar, så hade vi Jimmys släkt hemma på tårtkalas här igår. Så det ni fick se på bilden var helt enkelt tårtan jag bakat till tårtkalaset. En passionsfruktsmoussetårta. Såhär såg den ut:


Passionsfruktsmoussetårta

Botten

110 g smör
2,25 dl socker
1 msk sirap
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Mousse
6 gelatinblad
1 1/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
1/2 dl tropisk juice, koncentrerad

Gelé
3 passionsfrukter
2 dl passionsfruktjuice (el tropisk juice)
3 gelatinblad

Vispa smör, socker och sirap pösigt.
Rör ner äggen ett i sänder.
Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao.
Tillsätt mjölblandningen i smeten.
Bred ut i en smörad, bröad springform, 26 cm i diameter.
Grädda i 175 grader, 20 min.
Låt svalna.


Blötlägg 6 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter.
Vispa grädden löst i en bunke.
Vispa gulor, socker och vaniljsocker i en annan bunke.
Vispa ner mascarponen i äggsmeten.
Värm juicen på svag värme i en kastrull.
Ta upp och krama ut gelatinbladen, smält ett i taget i juicen.
Vispa ner juicen i äggsmeten.
Vänd till sist ner den vispade grädden.
Häll moussen över den kalla botten.
(Skaka till formen och försök jämna till ytan så mycket det går)
Låt den stelna i kylen.


Blötlägg 3 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter.
Värm 1/2 dl av juicen på svag värme i en kastrull.
Ta upp och krama ur gelatinbladen, smält ett i taget i juicen.
Häll i resten av juicen och rör om.
Gröp ur passionsfrukterna i en skål och häll juicen över fruktköttet,
rör om (ta ev. bort långa gula trådar).
Låt gelén svalna något innan den skedas över moussen
(gelén kan hällas på redan efter 20-30 min).
Låt tårtan stelna i kyl minst 4 timmar före servering.


Receptet hittade Jimmy hos Min Goda Sida från början. Förutom passionsmoussetårta serverade jag också chokladpaj och aprikosmuffins med knäcktopping. Men dem recepten återkommer jag med en annan dag. Nu blev jag på dåligt humör för jag såg ett sms från en kompis som har en plånbok istället för ett hjärta. Fy fan vad jag hatar unga människor. De är så jävla dumma i huvudet. Det finns liksom inget tänk. Eller jo, ett jävligt vidrigt tänk där man bara sätter sig själv i fokus. Äckligt. Äckligt. Äckligt. Ensam är inte stark, ensam är bara jävligt ensam.

Mikael Wiehe - Hej Då, Trevligt Att Träffas

Kommentarer
Postat av: Matpolisen

Det här är passionsfruktstunder - http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/01/sma-smaltande-passionsfruktstunder/

2010-09-19 @ 19:58:22
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Ia

Åh vilken fin passionstårta! Låter ljuvligt god!

Men alla unga människor är inte dumma i huvudet och det finns även många vuxna som är det med ;)

2010-09-19 @ 20:50:38
URL: http://iasmatblogg.blogspot.com/
Postat av: Emmy

När jag såg bilden på tårtan och läste passionsfruktmoussetårta, så såg jag något helt annat än bara ringlad choklad på kanterna... Ha ha... Där ser man vad jag sitter och tänker på. Oops! Jag gillar moussetårtor, de blir fräschare än gräddtårtor tycker jag. Den blev väldigt fin.

2010-09-19 @ 22:03:30
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Malin

Vilken underbar tårta, du är så otroligt duktig du, kan inte du baka till mig när jag fyller år? ;-) Håller med, många människor är fulla av sig själva, punkt. Sen finns det liksom inget mer. Det är sorgligt, men som du skrev, en vacker dag så kommer dom att upptacka hur jävla ensamma dom är.

Kram Main

2010-09-20 @ 07:38:54
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Sara

åh gud så gött det såg ut. Det måste jag verkligen pröva någon gång

2010-09-21 @ 17:31:44
URL: http://vroom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0