Adjö, vackra drömmar.

Förutom passionstårtan och aprikosmuffinsarna bjöd jag också på chokladpaj i helgen. Gjord på ett jättelätt recept som du inte ens behöver använda ugnen till. Ni får ursäkta den inte alltför fina bilden, men ni ser ju åtminstone att det är en paj.

Chokladpaj

Botten:
280 gr digestivekex
25 gr smör

Fyllning:
100 gr smör
225 gr mörk choklad
2 dl matlagningsgrädde

Krossa digestivekexen till smulor (går himla smidigt i matberedare).
Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
Pressa ut smulblandningen i en pajform.
Kyl i 15 minuter.
Smält chokladen över vattenbad.
Rör ner smöret i den smälta chokladen till en jämn kräm.
Ta bort från värmen och rör snabbt ner matlagningsgrädden.
Blanda krämen tills den är smet och häll den i formen.
Låt stå i kyl minst 2 timmar.
Ta gärna fram pajen en kvart innan den ska serveras.
Servera med vispad grädde.

Hur gott och lätt som helst. Jag tänker mig att till jul kan man blanda ner en tesked pepparkakskryddor i chokladsmeten också så har man en riktig julkaka. Eller bara byta ut den mörka chokladen mot en choklad med någon smak på så kan du få vilken smak som helst på pajen.

Nu ska jag gå och fylla på mitt busskort och handla lite. Sen ska jag laga mat. Fast jag mest är törstig hela tiden.

Roky Erickson & Okkervil River - True Love Cast Out All Evil

Kommentarer
Postat av: hanna

godmorgon! ha en bra dag!

2010-09-22 @ 06:22:05
URL: http://www.metrobloggen.se/hannasegfelt
Postat av: Malin

Helt ÄRLIGT Pernilla, du är ju livsfarlig, du baka så himla mycket gott och min lista över "saker att baka ifrån Pernillas blogg" ökar typ varje dag! Fast det är oxå underbart :-)

Kram Malin

2010-09-22 @ 07:20:38
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Eller varför inte byta ut kexen mot pepparkakor? Måste bli jättegott. Receptet sparat!

2010-09-22 @ 13:29:19
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: hogie

DREGLAR. Äntligen gör du nåt vettigt! ;)

2010-09-22 @ 14:19:26
URL: http://hogieskill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0