Vad får jag ut av det?

Nu sitter jag framför teven med en kopp te och lite god kvällskaka och tittar på Bonde Söker Fru. Samt funderar lite smått över hur gammal jag är egentligen, 25 eller 75? Jag skulle vilja säga att min mentala ålder är 75. Kanske lite äldre ändå. Nu tänkte jag skriva att min fysiska ålder är  25, men jag tvivlar på det också faktiskt. Skulle jag göra något sånt där hälsotest hos doktorn så är nog inte min kropp 25, snarare i 80-årsåldern. Skulle någon titta på mig och gissa hur gammal jag är skulle de nog gissa typ... 16. Fint det. Då kommer jag att vara ung och fräsch länge.

Nu blir det recept på kvällskaka. Om jag skrev här förut att jag är trött på tårtor så ljög jag. Åtminstone lite halvt. Det här med moussetårtor, det är lite som ett beroende faktiskt:

Apelsinchokladmousse-tårta

Tårtbotten:
400 gr mandelmassa
4 ägg
2 msk kakao
2 msk kaffelikör

Apelsinchokladmousse:
150 gr mörk choklad
1 ägg
2 äggulor
1 apelsin (rivet skal från)
2 dl vispgrädde
2 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan på rivjärn.
Blanda ägg och mandelmassa.
Tillsätt kakao och kaffelikör.
Häll smeten i en form med löstagbara kanter som klätts med bakplåtspapper.
Grädda i 20 minuter. Låt botten svalna.
Smält chokladen till moussen över vattenbad.
Rör ner ägg och äggulor i chokladen.
Tillsätt rivet skal från apelsinen.
Vispa grädden.
Blanda ner den vispade grädden i chokladsmeten.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Rör försiktigt ner i smeten.
Bred över den svalnade tårtbottnen.
Ställ in i frysen.
Ta fram kakan 1 timme före servering.

Ja. Så gjorde jag. Så nu har jag kvällskaka i några dagar till. Och på Spotify gör de reklam för sockerbomben i min hjärna. Hööhöö. Jag har en chipsbomb i min hjärna. Hur blir man av med den? Kan ingen skriva en bok om det i stället? Nu ska jag återgå till bönderna, sen ska jag bannemej sova tidigt.

Sarah Blasko - All Coming Back

Kommentarer
Postat av: Susann

Jaha.... Nu blev det visst ingen fågelbur... Du har ju ätit på kakan!!!

2010-10-06 @ 21:34:10
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Susann

Jaha.... Nu blev det visst ingen fågelbur... Du har ju ätit på kakan!!!

2010-10-06 @ 21:35:04
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Malin

Asså, helt ärligt!! Vad gör du med mig?? Jag bara måste ju baka dina läckerheter, detta recept är redan skickat till maken så han kan skriva ut det, TROTS mandelmassan ;-) han får säga vad han vill.



Tycker det där om den mentala ålrdern är ganska intressant, jhg är 41, hur är man då? På sätt och vis så känner jag mig fortfarande som 18 och samtidigt som mycket äldre, klokare, visare. Tycker om att man kan umgås med folk som är äldre eller yngre, bli nära vänner eller som med mig och Magnus, hitta den rätta kärleken trots åldersskillnaden.

Kra,

2010-10-07 @ 09:17:22
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0