Hjärtan kommer att krossas.

Jag tog visst lite helgledigt från bloggen också. I lördags hann jag helt enkelt inte med den och igår mådde jag sådär superbra som man kan göra på söndagar ibland så då kände jag att jag vill ju inte sitta framför datorn när jag mår såhär bra. Ungefär.

I lördags gjorde jag höstens första långkok. Vi älskar ju långkok i det här hushållet så det var inte dumt alls det. Ett riktigt rejält lass med köttgryta blev det och såhär såg den ut:

Köttgryta med vitkål och morot

För 4 portioner

ca 350 gr grytbitar av nöt
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 300 gr vitkål
4 morötter
400 gr passerade tomater
1 liter vatten
1 tärning köttbuljong
2 msk tomatpuré
2 msk dijonsenap
timjan
herbes de provence

Skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs detta i en stor gryta tillsammans med köttbitarna.
Strimla vitkålen och låt den fräsa med.
Skala och slanta morötterna.
Tillsätt detta i grytan.
Häll över passerade tomater och vatten och resten av ingredienserna.
Låt koka under lock i 1½ timme.
Servera med kokt potatis och sallad.

Ja. Långkok det är fina grejer det. Roligast var nog när Jimmy riktigt stönade fram att köttet var helt perfekt. Det var det. Det ska koka länge så det blir gott och mört. Jajamensan.

Efter att vi ätit köttgryta åkte vi hem till Evelina och drack full och lekte krog. Men det är en annan historia som jag kanske delar med mig av lite senare. Det är bra att vi är så roliga så vi aldrig behöver gå ut på krogen, vi tjänar ju en himla massa pengar på det i alla fall. Idag är jag himla hängig och krasslig, men jag orkade i alla fall jobba så jag hoppas det är övergående. Nu ska jag vila lite och dricka massor av te.

Robyn feat. Snoop Dogg - U Should Know Better


Kommentarer
Postat av: Malin

Långkok är bäst, köttet som smälter i munner, den fylliga smaken, mums!

Men du, för att pigga upp dig, när ni nu sparar så himla mycket pengar på att inte behöva gå på krogen, ja, då har ni ju snart råda med det där huset du vill ha, smart va :-)??Ja,ja jag vet att jag är smart, du behöver inte tacka mig ;-)

Hoppas du mår bättre efter en kopp the och lite vila.

Kram

2010-10-11 @ 13:21:56
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Underbart med långkok!!

2010-10-11 @ 17:34:53
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Älskar mustiga höstgrytor, gottgottgott! :) Sen är det det här med tålamod då... Men man kan ju faktiskt sätta igång det och göra nåt annat under tiden det kokar. Nu blev jag supersugen på köttgryta! :D

2010-10-11 @ 20:42:38
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0