Vid midnatt stod jag stel som en staty.

Igår kväll bjöd jag ju som sagt Evelina och Jolin på middag här hemma. Det blev 3-rätters, och en fördrink såklart. Och så några flaskor vin till middagen. Fast faktiskt bara två. Vi är för gamla för att orka mer, men vi orkade faktiskt hålla igång till klockan 01.00, så än finns det hopp om oss! Även om det kanske spårade ur lite där mot slutet då Jolin inte visste skillnaden mellan en mazarin och en mandarin och Evelina tyckte att Pandora borde kastat mazariner på sin publik istället för mandariner och jag försökte förklara handlingen i en Harry Potter-film med orden: "Ja, men det handlar ju om att den onda trollkarlen vill döda Harry!" Ja, ni vet, DEN Harry Potter-filmen.

Till fördrink bjöd jag i alla fall på Mandarinmojito efter ett recept jag hittade hos Remsan. Hur gott som helst var det. Yumyum. Jag drack upp min fort som en blixt. Riktigt farligt det där om man har möjlighet att dricka flera, nu hade inte jag det igår och det kanske var tur det. Sen blev det förrätt. Egentligen hade jag tänkt göra gubbröra och servera på ett litet bröd, men sen insåg jag att gubbröra mest innehåller saker som jag inte tycker om så efter att jag gjort om det hade jag något helt annat som blev såhär:

Grabbröra

För 4 port

1 burk tonfisk i vatten
3 dl gräddfil
2 st hårdkokta ägg
ca ½ dl kaviar
ca ½ dl hackad dill
citronpeppar

Skala och hacka äggen.
Blanda alla ingredienserna och smaka av med citronpeppar.
Ställ röran i kylen någon timme så den får gotta till sig.
Fördela röran på en brödbit.
Dekorera med en citronskiva.
Servera.

Lätt som en plätt. Grabbröra alltså. Bättre än gubbröra. Jag måste erkänna att jag är fruktansvärt dålig på förrätter överlag. Det är himla svårt att hitta på goda förrätter, för det känns som alla förrätter innehåller skaldjur och det gillar vi ju inte. Och de som inte innehåller skaldjur har man ju ätit 3000 miljoner gånger redan eftersom fantasin är så dålig. Så; Tips på goda förrätter utan skaldjur, tack!

Nu ska jag titta på Håkan Hellström hos Robins. Jag tror att Jimmy har tröttnat på Junior Eurovision Song Contest som jag tvingar honom att titta på. Konstigt, de som är så... Gulliga. Ali Baaabaaaa! Ryssland var faktiskt skitsöta, så söta kläder och gullig liten dans. Men nu blir det lite Håkan istället. Han har ju också söta kläder och brukar dansa gulliga danser.

Bruce Springsteen - Loose Ends

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Ok, lite tips efterlystes, kan det gå bra med lax i? I så fall kan du ju testa denna laxrullen: http://martenssonskok.blogspot.com/2010/06/mat-fran-havet-pa-torget.html



Gillar du getost? Då kanske denna mackan är något: http://martenssonskok.blogspot.com/2010/06/3-ratters-pa-enkelt-vis.html



Men du har helt rätt, de flesta förrätter innehåller nog skaldjur...

2010-11-20 @ 22:56:56
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag stod för förrätterna på nyårsfesten förra året. Den här avokadopajen är jättegod: http://getiton.blogg.se/2010/january/avokadopaj-med-kraftstjartar.html



Om jag inte minns helt fel är själva bottnen det enda som inte blir jättegott, så jag kommer nog testa en annan botten nästa gång jag gör den. Om jag nu inte redan ändrat i receptet o skrivit in en godare botten, haha. Jag minns inte ;P



Sen gjorde jag även de här kantarellkanapéerna: http://getiton.blogg.se/2010/january/kantarellkanapeer.html



Nyåret dessförinnan fixade jag snittar till förrätt, dels tunnbrödssrullssnittar med skaldjursröra eller skinkröra (tror jag?) i, och så gratinerade krustader med brieost och aprikosmarmelad. GOTTE!



Mamma och pappa brukar ha en ostsoppa som förrätt på nyår, den är sjuuuuukt god! Har receptet hemma i Arvika :)

2010-11-21 @ 09:20:59
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Emmy

Vad roligt att ni gillade drinken! Själv drack jag en vidrig mojito. Bacardis färdiga mix. Brr...

Skönt att veta att du inte börjat slappa till dig, utan orkar vara upp sent ;-) Tom jag pressade mig extra länge igår...

2010-11-21 @ 10:52:48
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0