Lilla mörka hjärta.

Igår tvingade jag Jimmy att ägna lite tid åt sin fru. Eller rättare sagt så tvingade jag honom redan i söndags då jag bestämde att vi skulle se på film och göra någonting tillsammans på måndagen. Stackars Jimmy. Han vill ju mest sitta framför sin dator och döda zombies eller titta på zombies i filmer och serier. Störtlöjligt. För att göra Jimmy på lite gladare humör över att han tvingades umgås med mig fjäskade jag till det med att bjuda på efterrätt.

Mjuk Mandelbotten (serverad med hallonsorbet och chokladspån)

½ dl sötmandel
200 gr mandelmassa
2 ägg
1 ½ msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
rivet skal från 1 apelsin

Sätt ugnen på 225 grader.
Mal mandeln fint i en matberedare.
Släng ner restern av ingredienserna och mixa till en slät smet.
Har du ingen matberedare så finhacka nötterna.
Riv mandelmassan på rivjärn och blanda sedan allt till en slät smet.
Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbara kanter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 12 minuter.
Låt kakan svalna.
Pudra med florsocker och servera med exempelvis glass, färska bär, etc.

Jag serverade som synes med hallonsorbet och mörk choklad som jag rev över. Men själva grejen är ju att det är som en liten pajbotten som du kan servera med vad som helst. Glass och färska bär. Sorbet. Vaniljsås. Chokladsås. Vad du har hemma helt enkelt. Finfint.

Det funkade att fjäska med också kan jag berätta. Nästa gång får nog Jimmy välja film däremot, jag tror han börjar tröttna på Michael Cera. Hur man nu kan göra det, det kan jag omöjligt förstå. Idag har jag konstig värk i nacken och ett fint långkok på spisen. Så nu ska jag gå och titta till det. Sen ska jag nog hem till Evelina och titta på Desperate Housewives. Om nu bussarna vill åka någonstans, det snöar ju faktiskt pyttepyttelite ute.

Penguin Cafe Orchestra - Perpetuum Mobile


(för jag tänker att eric strand snart borde ha hunnit se färdigt på min smala sussie-dvd som han lånade för tre år sen. det blir lätt att man tänker så när man hör den här fina biten.)

Kommentarer
Postat av: Emmy

De är så lättfjäskade när de lockas med något gott. Fast du hade nog lyckats lura mig med med den där...

Håller med dig om Bacardimixen. För den ena tjejen hade blandat med den tidigare och då med lime, mynta och sodavatten. Men är det då inte enklare att ta rom... Mixen var dessutom söt och det tycker jag inte en mojito ska vara. Men men vad vet jag.

2010-11-23 @ 18:58:17
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Underbart med lite spontanitet!!:)

2010-11-23 @ 18:59:58
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Carolina

åh vad smask det verkar :D

2010-11-23 @ 21:40:38
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Lite fjäsk, det biter allt...

2010-11-23 @ 22:21:44
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Therese

Gud vad gott! Detta måste testas..

2010-11-24 @ 14:59:59
Postat av: lilly

Gissar att han ville se på Walking dead? ^^'

2010-11-25 @ 23:45:54
Postat av: hilli

åå gudars så gott,älska mandelmassa!

2010-11-26 @ 21:08:38
URL: http://www.barahilliju.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0