Alltid en orkan i hälarna, aldrig kunnat stanna någonstans.

Nu blir det Lady och Lufsen-middag. Åh, vad mysigt! Okej, kanske inte så mysigt. Men himmel vad gott det var. Hittade receptet på tasteline från början och gjorde om det ganska mycket så blev det till sist såhär gott:

Köttbullar i tomatsås och spaghetti

För 4 portioner

Köttbullar:
ca 500 gr köttfärs
½ finhackad rödlök
1 msk vatten
1 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
3-4 msk finriven parmesan
svartpeppar
cayennepeppar

Tomatsås:
1 burk krossade tomater
½ dl tomatpuré
1 dl vatten
1 tärning köttbuljong
2 st vitlöksklyftor
1 msk sambal oelek
cayennepeppar
oregano
svartpeppar
flytande honung
½ dl vispgrädde

Blanda ihop alla ingredienserna till köttbullarna.
Rulla till lagom stora köttbullar.
Stek dem i smör, låt dem få stekyta men inte mer.
Häll över tomatkross, tomatpuré, vatten och buljongtärning.
Låt puttra ihop i ca 10 minuter.
Pressa ner vitlök och blanda ner sambal oelek.
Låt puttra i 15 minuter till.
Smaka av med kryddorna.
Ringla över lite honung.
Tillsätt grädden och låt puttra ca 5 minuter till.
Servera med spaghetti och lite extra parmesan.

Så himla gott! Det roligaste är ju att det är första gången jag ens gör köttbullar sen jag och Jimmy flyttade ihop. Det kan alltså betyda att det var första gången jag gjorde köttbullar någonsin. Om jag inte gjort det hemma som liten eller på hemkunskapen, det är inget jag lagt på minnet i alla fall. Men hursomhelst så blev det galet gott, så jag är nog en naturbegåvning på det här med köttbullar i tomatsås helt enkelt.

Idag har jag vaknat av att Jimmys klocka ringde, försökt somna om trots att det bara var en halvtimme tills jag skulle upp, inte lyckats somna om. Ätit frukost, gått i vattenpölar på väg till vagnen bara för att jag kunde utan att bli blöt, lyssnat på samma Håkan Hellström-låt på repeat hela vägen till jobbet. Jobbat och jobbat och burit och burit och diskat och diskat. Blivit dränkt som en liten katt på vägen hem i snålblåst och regn. Tittat på ett avsnitt av Glee. Handlat på Willys, vi glömde bort att köpa Danmark som Jimmy skrivit upp på inköpslistan. Mest för att ingen av oss vet på vilken avdelning Danmark finns. Åkt hem och blivit dränkt som en liten katt i snålblåst och regn. Tittat på Ghost Whisperer fast jag inte får. Lagat middag. Ätit middag. Duschat. Och nu sitter jag här och ska sluta skriva innan jag spårar ur och det blir en hel roman. Så nu vet ni det.

Håkan Hellström - Det Dom Aldrig Nämner

(det var inte den som jag lyssnade på hela vägen till jobbet. men den här är också bra fin. "vad är det som inte kan repareras, censureras, som inte har någon rättvisa. som inte är blind, men gömmer ögonen i händerna." ah. när jag blir stor ska jag också kunna skriva texter som håkan. snart är det lööördag!)

Kommentarer
Postat av: hogie

Men men men... Vad var det för låt du lyssnade på då? :)

2010-11-02 @ 22:04:20
URL: http://hogieskill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0