Skaka hand med djävulen.

Jag är bara sjukt trött jämt nuförtiden, det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover. Jag känner mig ändå som en urvattnad trasa. Är det det som är vårtrötthet? Men nu bjuder jag på lite soppa, det är ju trots allt torsdag. Nu åt vi visserligen denna soppan i tisdags, men det är ju en annan historia.


Soppa med smak av rostad paprika

För 4 portioner

6 st röda paprikor
1 röd lök
3 vitlöksklyftor
2 tomater
7 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
Salt
Peppar

Sätt ugnen på max och grilläge.
Dela paprikorna i fjärdedelar och lägg med skalet uppåt i en ugnsform.
Grilla i ugnen till skalet är nästan helsvart och får blåsor.
Stoppa paprikorna i en plastpåse och låt dem vila i några minuter.
Dra av skalen från paprikorna.
Skala och finhacka lök och vitlök. Hacka tomaterna.
Fräs lök och tomater i en kastrull.
Häll tomatfräset tillsammans med paprikorna i en matberedare och mixa.
Häll tillbaka i kastrullen.
Tillsätt vatten och hönsbuljong.
Låt koka upp och smaka av med salt och peppar.
Servera med mjukt bröd.

Ja. Det är lite meckigt. Man bränner nästan sönder fingrarna när man drar av skalet från paprikorna. Men rostad paprika är sjukt gott och ger soppan jättegod smak. Så det fick väl vara värt det tycker jag.

I tisdags jobbade jag, åt soppan, gick hem till Evelina och tittade på DH och åt skruvar. Igår jobbade jag, åt Biff Stroganoff och sen tittade jag och Jimmy bara på film och åt jordgubbar och chips. Ja. Beach 2010 får vänta några år till. Och bara trött är jag. Så tråkigt. Vi såg i alla fall Kick-Ass igår. Nu ska jag bli som Hit Girl, då blir jag nog piggare. Sjukt rolig film. Fast för mig räcker det visserligen att se "McLovin'" för att jag ska börja skratta. Vad heter han egentligen? Skitsamma. Han kommer alltid att vara McLovin'.

Nu ska jag duscha, det kanske piggar upp lite. Ikväll ska jag på teater. Min inre kulturtant behöver det, det är nog därför jag är så trött. Brist på teater. Tur att jag har Evelina som tar med mig ut på lite kulturella evenemang. På tal om evenmang så släpps biljetterna till Håkans spelningar i höst på måndag. Jag är som vanligt värst av alla på att tjata om att vi måste köpa biljetter. På en gång liksom. Vi måste ju stå längst fram. Titta. Nu blev jag genast piggare!

Katie Melua - The Closest Thing To Crazy

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Mmmm....gott med en värmande soppa! Känner samma vårtrötthet. så säkert helt normalt!! Hoppas lite teater piggar upp!!

2010-05-13 @ 16:59:17
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Vad skönt att det är fler som har vårtrötthet! Det känns liksom mycker mer befogat att gnälla på hösten att man är trött. Nu ska man ju vara pigg och perky. Men jag håller på och somna varje dag framför datorn klockan 14.oo på jobbet...



Så ni åt CHIPS? Gott... Själv satsar jag på Beach 2012.



I övermorgon åker jag till Indien, min syster gifts bort med the Indian guy! Det ska bli jättekul med indiskt bröllop, jag ska vräka i mig indisk mat! Och med tanke på alla gånger man lär bli matförgiftad så lär man ju inte gå upp i vikt heller! :-)

2010-05-13 @ 20:45:49
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Malin

Jag har länge velat göra så med paprikorna. Får nog göra slag i saken snart och göra en salsa.

2010-05-14 @ 21:28:54
URL: http://matbakochenpassion.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0