Det är klart att det var kärlek.

Nu är jag mätt i magen på fasolakia. Vad är det? Tänker ni. Ja, det kan ni ju fundera på. Gott var det i alla fall. Roligt att säga också. Fasolakia. Okej. Okej. Fasolakia är en liten gryta med potatis och bönor som du tillagar på detta vis:


Fasolakia

För 4 portioner

ca 500 gr potatis
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
400 gr krossade tomater
2 dl vatten
1 msk tomatpuré
2 tärningar grönsaksbuljong
persilja
salt
paprikapulver
svartpeppar
1 liten burk kidneybönor

Skala och tärna potatisen.
Skala och finhacka löken.
Fräs på lök, vitlök och potatis i en kastrull tills löken mjuknat.
Häll över krossade tomater, vatten, tomatpuré och buljongtärningar.
Koka tills potatisen mjuknat.
Blanda ner kidneybönorna och smaka av med kryddorna.
Servera med ett mjukt bröd.

Eftersom jag gillar lite starkare mat så hade jag i lite chilipulver också. Men bara pyttelite, det ska inte vara en het gryta den ska bara vara full av smak. Gott var det i alla fall. Troligtvis ännu godare mitt i vintern eller en regnig höstdag. Men den funkar väldigt bra en varm vårdag också. Nu är jag trött i fötterna efter dagens promenix och vill ha en kopp te. Och kanske en bulle till, man får äta hur många bullar man vill på sin namnsdag. Sådeså.

Kris Kristofferson - Same Old Song

Kommentarer
Postat av: Malin.T

Mums vad gott! Potatis och bönor i en god tomatbasserad sås är aldrig fel! En mustig, härlig gryta som gjord för ett gott bröd och ett glas rödvin till...

Ha en skön dag där nere i Göteborg! Kram Malin

2010-06-01 @ 07:21:41
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Anonym

Hittade din blogg av en slump och känner plötsligt en enorm hunger. Kommer definitivt kolla upp recepten då mycket såg aptitligt ut!



Bloggen åker direkt in bland mina bokmärken :D

2011-05-05 @ 12:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0