Nothing goes better with cabbage than cabbage.

I söndags lärde jag mig att det är fruktansvärt tråkigt att göra egen coleslaw. Idag kom jag ihåg att jag har en matberedare och hade kunnat strimla all kålen i den, så jag har alltså bara mig själv att skylla. Däremot är det ju väldigt gott med hemmagjord coleslaw, så jag gör det ju gärna igen. Med matberedare till hjälp alltså. Jag hittade ett recept på kanongod marinad på tasteline i söndags också som fick smaksätta entrecôten, och till det blev det alltså coleslaw. Köttet syns knappt på bilden, men jag gissar att ni vet hur strimlat kött ser ut.


Entrécôte med coleslaw

För 2 portioner

2 st entrécôte-biffar

Marinad till köttet:
4 msk jordnötssmör
2 tsk soja
2 tsk sambal oelek
1 tsk olja
2 msk sesamfrö

Strimla köttet. Blanda ihop alla ingredienserna till marinaden.
Blanda köttet med marinaden.
Låt det ligga och dra minst en halvtimme.
Stek sedan några minuter.

Coleslaw:
3 dl strimlad vitkål
3 dl riven morot
½ färsk ananas skuren i bitar
2 msk majonnäs
1 dl créme fraiche
triple pepper
salt

Blanda alltihop och smaka av med kryddorna.
Låt det gärna stå och gotta ihop sig i någon timme innan servering.

Marinaden var hur god som helst. Fast allt med jordnötssmör är ju hur gott som helst i min värld. Jordnötssås till exempel. Eller hemmasnickers. Fast mest kyckling med jordnötssås. Det har nog varit en av mina favoriträtter sen jag var typ 7 år, eller hur gammal jag nu var när jag åt det för första gången.

Idag har jag varit ledig/arbetslös. Jimmy var också ledig så vi passade på att veckohandla. Jag älskar Willys. Det är fan värt att gå en halvtimme till ett stort Willys där man får 3 gånger så mycket som man fick på Coop för samma summa pengar. Nog för att jag älskar att laga mat, men ibland vill man faktiskt lägga pengar på andra saker också. Annars håller jag mig mest undan här hemma. Leksand spelar kvalserie nu. Det är den värsta månaden på hela året. Jimmy är ett nervöst vrak varje gång det vankas match på kvällen. Själv gömmer jag undan alla dyrbara saker så att de inte flyger in i väggen eller ut genom fönstret när något annat lag gör mål. Har någon sett min mp3-spelare förresten?

Aretha Franklin - Share Your Love With Me

Kommentarer
Postat av: Malin

Njae, gjorde inte ont att fila. Känns inte, tanden är ju så pass... hård. Ljudet däremot, det är värre. Är väl medveten om att det inte är BRA att använda en nagelfil för att slipa till en tand, but a man's gotta do what a man's gotta do...



Och jag håller med dig. Jordnötssmör alltså, vilken grej. Hemmagjorda snickers... Prata inte ens på det! Jeez O.O

2010-03-23 @ 23:29:49
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Låter intressant med jordnötssås i marinaden. Mmmm....

2010-03-24 @ 12:28:50
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0