Fylld lövbiff med nêrgizî.

Idag åt vi söndagsmiddag. Det blev så eftersom vi åt på IKEA i lördags så lördagsmiddagen blev igår istället. Då fick söndagsmiddagen bli idag istället. Det passade sig ganska bra eftersom den var lite festligare, och idag var ju en bra dag att fira på. Så det blev fylld lövbiff med nêrgizî. Nêrgizî är en kurdisk potatissallad, och inte rotmos som det ser ut som på bilden, som är väldigt enkel att göra och väldigt gott.


Fylld lövbiff med nêrgizî


För 2 portioner

Fylld lövbiff:
2 lövbiffar
ca 5 skivor salami
½ zucchini

Sätt ugnen på 225 grader.
Tärna zucchinin. Finhacka salamin.
Fräs zucchini och salami i stekpanna.
Lägg ut lövbiffen på en skärbräda.
Dela upp salamifräset på lövbiffarna.
Vik ihop och fäst med en tandpetare.
Fräs några minuter på varje sida i en stekpanna.
Lägg lövbiffsrulladerna i en ugnsform och stek i ugnen i ca 10-15 minuter.

Nêrgizî:
ca 400 gr mjölig potatis
4 salladslökar
3 msk tomatpuré
cayennepeppar
salt

Skala och skär potatisen i bitar.
Koka tills den är mjuk.
Strimla löken och stek tillsammans med tomatpurén.
Mosa potatisen och blanda med salladslöksfräset.
Smaka av med cayennepeppar och salt.

Det var inte alls dumt det. Alldeles lagom mycket fira-middag. Nu har dock den värsta OMG-vi-är-med-lägenhet-chocken lagt sig. Nu letar vi mest efter en soffa. Någon som bor i Göteborgsområdet som har en billig och bra soffa till salu? Jag vill ha en bäddsoffa så vi har någonstans att göra av gästerna. Jimmy vill antagligen ha någonting som jag inte alls vill ha. Så brukar det vara. Nu ska jag försöka bli trött framför teven. Jag ska jobba tidigt imorgon, så förhoppningsvis blir jag trött snart.

Joel Alme - You Will Only Get It Once

(jag älskar joel alme. åh. vad bra han är. jag vill gifta mig med joel alme och ha små alme-bebisar. eller. nej. nu överdriver jag. men jag älskar joel almes musik. åh. åh! hela albumet är ju helt fantastiskt proppat med finfina bitar. nu vill jag ha sommar och gå på festival och titta på joel alme. eller så funkar det med en spelning på någon klubb nu när det är vinter också. joel alme. vilken kille!)

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Det där Nergizi lät spännanade!! Måste testa!!

2010-03-02 @ 11:03:11
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: hogie

Jag också love Joel Alme. To love the love that loves to love. When the moon shakes - bare titeln är ju jämt lysande.

2010-03-02 @ 11:33:11
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det där lät ju himla spännande, har faktiskt aldrig hört talas om Nergizi innan, men det låter gott.



Gelésocker är ett socker som man kan använda i pannacottor, till gelé på frukttårtor, mousse mm. Man slipper använda gelatin som man vanligtvis brukar ha i, utan man kan bara använda sockret och utesluta gelatin. Hur bra som helst.



Och du, ett jättegrattis till lägenheten!

2010-03-03 @ 09:04:31
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0