Aprikos och mandelmassa-muffins.

Igår hade jag och Jimmy funday sunday. Vi började med att gå på matmässan, jag återkommer om det senare, och sen åkte vi och tittade på en lägenhet. Som vi antagligen inte kommer att få, men det är ju roligt att åka runt och titta på lägenheter. Det är ju snart dags för oss att flytta igen så det kommer nog att bli en hel del sånt under våren. När vi åkte hem från lägenhetstittande var det visserligen inte så mycket funday. Jag var genomblöt om fötterna och hungrig så jag gnällde mest. Men sen när jag fått mat i magen var jag lite gladare igen och ställde mig och bakade muffins.



Muffins fyllda med aprikos och mandelmassa

12 st

100 gr smör
2 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl grädde

Fyllning:
1½ msk smält smör
100 gr mandelmassa
1-2 droppar grön karamellfärg
torkade aprikoser

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret till fyllningen och riv mandelmassan.
Rör ihop och färga grönt.
Smält smöret till smeten och låt det svalna.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda samman mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
Häll i grädden och smeten och vispa ordentligt.
Blanda ner smöret. Fördela smeten i muffinsformar.
Rulla kulor av mandelmassan.
Lägg en kula och ½ torkad aprikos i varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

Jag fick lite hybris och hällde smeten direkt i muffinsplåt utan muffinsformar i, vilket ju enligt muffinsplåtens tillverkare ska fungera utmärkt men som i praktiken går sådär. Så det blev lite meckigt med att få ur vissa muffins ur plåten. Men en halv muffins är också en muffins.

Nu ska jag äta lite sen frukost och sen ska jag ta en promenad i det vackra vårvädret. Eller. Nja. Det är ganska mulet, men det är +3 i alla fall och det måste ju räknas som vårväder. Det är faktiskt mars nu. Då ska det vara vårväder!

Hayseed Dixie - Highway To Hell

Kommentarer
Postat av: carolina

men vart i sverige bor du? här är det snöstorm :(

rolig kombination på muffins!

bilder från matmässan sen, tack :D!

2010-03-01 @ 10:39:55
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Daniel

Hejsan! Fin blogg du har :D, Allt bra med dig :) ?

2010-03-01 @ 10:57:32
URL: http://danielhenningsson.blogg.se/
Postat av: maja

kænde mig lite skeptisk till det dær receptet i børjan, men nu nær jag læst det, kan ju vara intressant att testa:D

2010-03-01 @ 11:03:53
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: alexandra

Hej du får gärna vara med i min tävling på bloggen om du vill:)

2010-03-01 @ 11:16:00
URL: http://aforselius.blogg.se/
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Mums! Gott m kaka! Nyfiken om vad du tyckte om mässan. Jag gick aldrig iår. Förhoppningsvis nästa år igen.



Vart letar ni lägenhet?! hyres eller bostadsrätt!! Ingen lätt djungel d där....

2010-03-01 @ 16:07:41
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0