På egen hand.

Igår bakade jag kakor. Jag har nog brist på fantasi för det blev nästan exakt samma sorts kakor som sist jag bakade, fast kanske inte riktigt ändå. Min sprits har gått sönder, så det blev inte riktigt som jag ville heller. Typiskt. Jag älskade ju min lilla fula orange'a sprits. Men men, nu får jag väl skaffa såna där spritspåsar och tyllar som normala människor har. Eller försöka laga den jag har, så farligt kan det ju inte vara...

Nåja. Det jag bakade var i alla fall chokladcigarrer, eller strass med choklad kallas det visst också. Men jag vill kalla det för chokladcigarrer, så kan jag sitta och smutta på en sån samtidigt som jag tvinnar min mustasch och skrockar förnöjt för mig själv framför den öppna spisen.


Chokladcigarrer

ca 30 st

200 gr smör
1 dl florsocker
1½ msk vaniljsocker
2 1/4 dl potatismjöl
2½ dl vetemjöl

Chokladkräm:
50 gr smör
1 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

ca 100 gr mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör, flrosocker och vaniljsocker vitt och poröst.
Tillsätt potatismjöl och vetemjöl lite i taget.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Spritsa ut degen på en bakpappersbeklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt kakorna svalna.
Gör under tiden chokladkrämen:
Rör smör och florsocker poröst.
Tillsätt kakao och vaniljsocker.
Lägg ihop kakorna två och två med chokladkrämen emellan.
Smält chokladen och doppa änden på kakorna i den.

Gott gott. Men det visste jag ju redan. Visserligen kanske ännu godare än dem jag gjorde förra veckan då dessa är doppade i choklad också, det gör ju ingenting sämre om man säger så.

Nu är det dags att lägga sig och läsa lite innan det är sovdags. Bara två tidiga mornar till och sen tre dagars ledigt. Jag är helt sjukt förvirrad och förstår inte hur jag ska kunna fira midsommar utanför dalarna. Hur gör man? Jag frågade Jimmy om det kanske fanns någon majstångsresning här i närheten. Det trodde Jimmy inte. Nähä? NÄHÄ?! Det borde man ju förstått. I resten av landet tror de ju att man ska ta ner midsommarstången när midsommar är slut också. Uhm. Nej. Hallå. Det är väl ingen jävla julgran heller? Året om ska den stå för bra skörd!

Sarah Blasko - At Your Best

Kommentarer
Postat av: Malin.T

Kakor precis i min smak! Finns det några kvar eller har Jimmy ätit upp alla ;-)

Klart man måste fira midsommar, men här blir det nog ingen stång i år utan "bara" sill, potatis och en het grill ute på gräsmattan där vi kan grilla nått gott! och så gott vin såklart...

Kram Malin

2010-06-23 @ 08:51:11
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0