Lysande utsikter.

Fint det här. Det här med vädret alltså. Det är fint. Jag har legat i trädgården på en filt och läst bok efter jobbet, jag är sådär äkta helylle sommarsvensk och läser deckare. Det beror mest på att jag håller på att ta mig igenom hela Jimmys bokhylla och den består nog av 90% deckare. När man har läst litteraturvetenskap i 2 terminer så inser man hur skönt det är att läsa "ful"litteratur.

Fast nu var det ju inte alls mina läsvanor jag tänkte skriva om. Jag tänkte dela med mig av en liten kaka som jag bakade igår. Fast den var inte alls så liten, och det var inte heller bara en. Jag gav mig in i tosca-träsket igen, någon gång måste jag ju lyckas med en tosca tänker jag.


Ananas- & kokostosca

2 ägg
4 dl strösocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
200 gr smör
250 gr ananas, konserverad eller färsk

Kokosglasyr:

4 msk smält smör
1 dl vispgrädde
3 dl ljus sirap
200 gr kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader.
Klä en långpanna med smörat bakplåtspapper, pudra lite kokos i botten.
Smält smöret och låt det svalna.
Skär ananasen i små bitar, låt den rinna av ordentligt om du använder konserverad.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten
tillsammans med mjölken och det avsvalnade smöret.
Bred ut hälften av smeten i långpannan.
Fördela ananasen jämnt över hela ytan och häll över resterande smet.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Blanda alla ingredienserna till glasyren och låt sakta sjuda i 10 minuter.
Ta ut kakan och bred över kokosglasyren.
Grädda ytterligare 10 minuter.
Skär kakan i rutor innan den kallnar.

Helt ärligt så lyckades jag inte med toscan den här gången heller. Jag och tosca kommer inte alls överens. Sist jag gjorde tosca blev toscaglasyren alldeles för hård så det gick inte att bita i den utan att tappa tänderna. Den här gången då? Jo, kokosglasyren ville liksom aldrig tjockna, så jag tänkte lite naivt att den kanske tjockar på sig i ugnen om jag brer ut den över kakan. Det gjorde den inte. Däremot rann den in under bakplåtspapperet och gjorde så att jag, plåten och diskhon var tvungna att umgås intensivt ett bra tag igår kväll. Men det smakar bra!

Nu är jag quorn-mätt i magen. Jag har hotat Jimmy med en vegetarisk vecka som straff för att han tvingar mig att kolla på fotboll hela tiden... Det kommer nog inte att hålla, men det började ju bra åtminstone. Får man sova nu?

Apples In Stereo - Hey Elevator

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Tosca....mmm....smaskens!! Skam den som ger sig! Du kommer bli mästare på tosca en vacker dag! Gillar deckare på sommaren. Mest för att det finns tillfälle att sträckläsa. Jag har precis gett mig på Nesbö´s nr 2....

2010-06-28 @ 21:29:43
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin.T

Men hallå, du skulle ju prova "min" toscakaka ;-), jag lyckas med toscan varje gång med den, liksom bus-enkelt!

Jag är så tacksam för att maken är lika ointresserad av fotboll som jag, jag skulle aldrig stå ut!!!

Kram Malin

2010-06-29 @ 08:17:17
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm, låter som en god kaka detta! Hmm nu vill jag bara ställa mej och baka den direkt...

2010-07-01 @ 22:15:41
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0