Tillbaka till husmanskosten.

Nu har vi tröttnat på att vara etno och gått tillbaka till svensk husmanskost. Åtminstone idag. Och själv är jag också så trött att jag nyss somnade i soffan. Så det blir ett snabbt recept på kvällens goda köttgryta och sen ska jag krypa ner i sängen. Ska upp och jobba tidigt imorgon bitti igen.


Köttgryta med morot, vitkål och bönor


För 3 portioner

ca 400 gr grytbitar av nöt
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 liter vatten
1 tärning köttbuljong
spiskummin
2 msk tomatpuré
2 morötter
1 gul paprika
1 röd paprika
ca 250 gr vitkål
1 liten burk kidneybönor

Skala och finhacka lök och vitlök.
Skala morötterna och skär i slantar.
Fräs kött och lök i en gryta tills köttet fått färg.
Krydda med spiskummin efter behag.
Tillsätt tomatpuré, vatten och buljongtärning.
Tillsätt morötterna. Låt koka i ca 50 minuter.
Strimla paprika och vitkål.
Lägg i grytan och koka 20 minuter till.
Blanda ner bönorna några minuter innan servering.
Servera med potatismos.

Jag hittade receptet på tasteline från början och sen fick det lite finjusteringar av mig. Såklart. Jag har kommit fram till att jag är lite allergisk mot någonting. Efter att vi ätit vissa maträtter får jag kliande röda utslag i ansiktet och blir alldeles rödblommig om kinderna. Det är förvisso väldigt sexigt men jag skulle ändå vilja veta vad det är som orsakar det. Jag har med hjälp av uteslutningsmetoden kommit fram till att det är antingen tomater i tillagad form (som krossad eller puré) eller spiskummin. Det lutar åt spiskummin för jag får inga utslag av korv stroganoff eller köttfärssås. Däremot i tisdags och idag. Fast jag kan ju äta tacos hur mycket som helst? Men det är väl bara e-ämnen i de där tacomixarna och inga riktiga kryddor kanske... Jag får väl fortsätta testa mig fram helt enkelt.

Tindersticks - Tiny Tears

Kommentarer
Postat av: Malin

Låter lite som när jag fick mina utslag. Fast det slutade ju lika fort som det började, utan att jag gjorde några förändringar. Gissar nästan att det var stressrelaterat, det är den mest logiska förklaringen. Hoppas att du lyckas luska ut vad det är du inte tål, och att det är nåt du kan leva utan ;P

2010-01-14 @ 23:16:17
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Annapanna

Jag tror du är allergisk mot morötter :P

2010-01-15 @ 00:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0