Okej, förlåt, jag ljög.

Jag skrev ju igår att jag inte skulle laga röd mat mer den här veckan. Jag ljög. Eller, kanske inte direkt. Maten idag blev nog mer åt det rosa hållet och det sa jag ju faktiskt ingenting om. Man måste ju ha rosa om man ska vara fin, som min bästis Märta brukar säga.


Potatis- och rödbetssoppa


För 4 portioner

4 mjöliga potatisar
400 gr rödbetor
1 gul lök
6 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl matlagningsgrädde
salt
peppar

Skala och finhacka löken.
Skala och skär potatis och rödbetor i bitar.
Fräs lök, potatis och rödbetor i en stor kastrull.
Häll över vatten och smula ner grönsaksbuljongen.
Låt koka ca 15 minuter tills potatis och rödbetor mjuknat.
Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och blanda ner grädden.
Smaka av med salt och peppar. Servera med ett gott bröd.

Nu kanske det här receptet låter lite bekant. Det är det också. Men det är för att det är ett sånt nedrans bra grundrecept på soppa ju. Bara att byta rotsaker så har man en ny soppa varje vecka. Det är inte alls dumt det faktiskt. Och så billigt också, som sagt.

Nu ska jag hälla upp resten av soppan i matlådor. Sen ska jag nog sova lite, jag är galet trött i både huvud och ben. Undrar om jag ska lära han jag bor med att gå upp tidigt på morgonen så han slipper sitta i skolan till efter tio på kvällarna också... Sen efter jag lärt honom det så ska jag lära mig själv att flyga. Det känns ungefär som samma svårighetsgrad på de uppgifterna. Jag skojar bara. Det är ju hundra gånger lättare att lära mig själv att flyga. Så jag kanske tar uti med det först.

Johan Borgert & Holy Madre - Make Up

Kommentarer
Postat av: Mim

Väldigt fin färg hade soppan i alla fall :D

2010-01-28 @ 23:33:02
Postat av: Malin

Kan inte låta bli att le när jag läser dina ironiska utsvävningar. Bara så du vet. :*

2010-01-28 @ 23:46:01
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0