Grönsaksgratäng.

Idag blev det enkelt och vegetariskt. Fast om man vill kan man använda den här rätten som tillbehör och servera något kött till. Det gjorde inte jag idag för jag försöker hålla på 2-3 vegetariska rätter i veckan. Gömma grönsakerna i maten som man brukar säga när man pratar om småbarn. Och motvilliga pojkvänner. Nästan alla kvinnliga matbloggare som man pratar med har sambos/män/pojkvänner som ogärna äter vegetariskt. Mitt tips till dem är: Lyssna inte på deras gnäll. Kör på bara. Till sist orkar de inte gnälla längre.


Grönsaksgratäng

Ca 3-4 portioner

½ zucchini
½ aubergine
1 röd paprika
1 gul paprika
timjan
rosmarin
3 ägg
2½ dl matlagningsgrädde
1½ dl riven ost
1 vitlöksklyfta

Sätt ugnen på 250 grader.
Tärna zucchini och aubergine. Kärna ur och strimla paprikan.
Lägg i en ugnsform.
Ringla över olivolja och krydda med timjan och rosmarin.
Stek i mitten av ugnen ca 10 minuter.
Blanda samman ägg, grädde, ost och pressa ner en vitlöksklyfta.
Sänk värmen i ugnen till 200 grader.
Häll äggstanningen över grönsakerna.
Sätt in i ugnen 30 - 40 min, tills äggstanningen stannat.
Servera.

Det var ju tur att jag gjorde en äggstanning, för precis när jag gjort det ringde Sandylicious och frågade hur man gör en äggstanning. Nu hade jag kanske kunnat berätta det för Sandra ändå när hon ringde men det var ju lättare när jag hade det färskt i minnet. Haha. Egentligen tror jag mest att hon ringde för att skryta om sin Soda Stream, som jag var livrädd för när vi skulle montera ihop den. Vi har ju också en Soda Stream, som Jimmy pratar om mest hela tiden. Så nu ska han och Sandy bilda en Soda Stream-klubb.

Nu ska jag fortsätta titta på bronsmatchen i hockeyn. Sverige leder med 5-0. Efter första perioden. Det blir ju spännande det här... Det kan det faktiskt bli. I hockey kan allt hända. That's why I lööööv it.

The Durutti Column - U.S.P

Kommentarer
Postat av: Malin

Hör pappas röst: "Det är inte riktig mat utan kött!" Men jo-o, det är det visst det!

2010-01-05 @ 23:28:03
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Helt rätt!

Vi håller på och försöker äta mer vegetariskt och min man klagar mer och mer sällan :)



Det ser väldigt gott ut!

2010-01-06 @ 08:27:26
URL: http://helenaljunggren.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0