En sjua som skulle kunna vara en åtta.

Idag lagade jag en rätt som man blir törstig av. Den var inte stark eller salt, men ändå blev jag väldigt törstig av den. Det kanske var att den var sur, fast det låter väldigt konstigt att säga att en maträtt är sur. Gott var det i alla fall. Lite grekiskt och lite kyckling och så är söndagsmiddagen klar.


Kyckling i citronsås och couscous

För 2 portioner

2 kycklingfiléer
½ gul paprika
½ röd paprika
1 vitlöksklyfta
3 salladslökar
5 st soltorkade tomater
1 dl vitt vin
1 dl citronsaft
oregano
salt
ca 100 gr fetaost

Tärna kycklingfiléerna.
Strimla paprikan, tomaterna och salladslöken. Finhacka vitlöken.
Stek kycklingbitarna i en djup stekpanna.
Tillsätt paprikan, tomaterna och löken. Fräs i ca 5 minuter.
Häll över vin och citronsaft. Låt sjuda tills såsen tjocknar.
Smaka av med oregano och salt.
Smula över fetaost strax innan servering.
Servera med couscous och en sallad.

Gör inte som jag och råka tillsätt fetan samtidigt som de andra grönsakerna. Det blir väldigt smält fetaost och lite bränd botten på stekpannan. Jimmy tyckte att maten var en sjua som skulle kunna vara en åtta om man hade någonting annat än couscous till. Det är ju lite lustigt, för jag tycker ju att Jimmy är en åttiofemma som skulle kunna vara en åttioåtta. Hoho. Nej. Jag skojar bara. Jag håller nog faktiskt med Jimmy på den punkten, lite ris till skulle nog höja rätten ytterliggare ett snäpp.

Nu ska jag tjata på Jimmy om att vi ska se en film. Men han vill bara titta på Zlatan. Uuuh. Jag ryser. Vem vill titta på Zlatan egentligen? Han sitter ju ändå bara på en bänk och tuggar tuggummi. Då kan han ju lika gärna titta på mig när jag bloggar. Jimmy alltså, inte Zlatan. Zlatan får inte komma in i mitt hem. Han kommer bara att lera ner golvet med sina skitiga fotbollsskor och äta upp all bostongurka.

Kevin Coyne - Marlene

Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Syrlig kanske man kan säga istället, sur mat låter som nåt som är på väg själv ut ur kylen :) hur som helst så låter det väldigt gott :)

2010-01-11 @ 14:31:12
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Jessica

Citron är något jag sällan använder i varm matlagning, men detta låter verkligen som en hit så får nog bli att prova lite citronsmak på kycklingen vid nästa tillfälle.

2010-01-11 @ 14:38:13
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Fru Matglad

Gillar Helenas kommentar ovan..=) men förstod PRECIS vad du menade...låter jättegott! Får vi nog testa..

2010-01-11 @ 17:50:48
URL: http://frumatglad.blogspot.com
Postat av: Camilla Hansson

Har hittat till din sida och kollar igenom lite recept... Är matglad och funderar att själv dra igång en blogg... Hur som helst - gillar din skarpt! Trevliga recept och roligt skrivet!!

2010-01-26 @ 18:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0