Grönsaksrisoni.

Min dator verkar vara på lite bättre humör idag. Peppar peppar. Alltså som i kryddan, inte som när man är pepp. För det är väl kryddan man syftar på när man säger peppar, peppar? Eller? Det här måste jag göra lite efterforskningar angående insåg jag nu. Men, just nu är datorn snäll i alla fall och har inte stängt av sig en enda gång under kvällen.

Angående dagens middag så hittade jag ett recept från Arla som jag sedan gjorde om lite och så blev det till dagens middag. Gott och enkelt, precis som det ska vara. Enligt Jimmy var det godare än han väntat sig. Enligt mig var det precis så gott som jag väntat mig, som en lathundsrisotto, men 100 gånger mer mättande. Det är ju en bra sak, då får man mat över och kan ta med det i sin lilla matlåda till jobbet.


Grönsaksrisoni

För 4 portioner

2 morötter
2 dl risoni
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
ca 8 stycken färska champinjoner
1 purjolök
3 vitlöksklyftor
ca 2 dl riven ost
2 dl lätt créme fraiche
ca 1 dl cashewnötter

Skala och skär morötterna i små bitar.
Koka upp vatten med grönsaksbuljong.
Låt risoni och morötter koka tillsammans i buljongen i ca 10 minuter.
Skala och finhacka vitlöken. Strimla purjolöken. Skiva champinjonerna.
Fräs lök och champinjoner i en stekpanna.
Häll av buljongen från risonin.
Blanda ner lök- & champinjonfräset.
Blanda ner créme fraiche och riven ost och rör om ordentligt.
Smaka av med salt och peppar.
Strö över cashewnötter precis innan servering.

Nu är det sovdags. Även imorgon väntar en tidig morgon. Förhoppningsvis utan en bussresa som tar en timme. Jag vet inte om jag ska ställa klockan på halv sex istället och ta en tidigare buss för säkerhets skull. Men... Nej. Imorgon får faktiskt bussarna ha vant sig med snön. Det ska ju komma ny snö imorgon eftermiddag förresten, så då borde de ju se till att bussarna går som de ska på morgonen istället. Tycker jag. Ja, det tycker jag.

Spoon - The Mystery Zone

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har faktiskt ett annat ställe på Internet där jag är anonym och kan skriva av mig lite på. Och en vanlig dagbok som inte används sådär jätteflitigt men nån gång ibland. Skönt att ha, och det hjälper faktiskt. :)



Tack för kommentaren (och kramen!), blev glad när jag läste den.



Hunnit göra någon efterforskning på det här med "peppar peppar-uttrycket" förresten? :)

2010-02-03 @ 00:55:51
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter mumma det här du.



Jaha, jag var så snabb sist att jag inte ens hann lämna vem kommentaren var ifrån, jaja du hittade rätt iaf =)

2010-02-03 @ 18:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0