Fläskfilé? På en torsdag? Ja, här var det fest!

Inte nog med att jag skippar onsdagskycklingen, jag hoppar över torsdagssoppan också. Istället blev det fläskfilé. Mitt i veckan. Inte kloookt. Fast de sålde fläskfilé för 69:-/kg på vårat Coop denna veckan så vi fick lov att köpa 1 kilo. Bara för att vara ekonomiska. Annars brukar den kosta över 100:-/kg på Coop. Coop är en dyr affär. Men nu skulle jag inte beklaga mig över dyra Coop utan dela med mig av fläskfilén.


Fläskfilégryta med citron, timjan och vitlök

För 2 pers

ca 250 gr fläskfilé
6 st champinjoner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 dl matlagningsgrädde
1 tärning köttbuljong
1 citron, saft och rivet skal
timjan

Putsa fläskfilén och skär i ca 1 cm tjocka skivor.
Banka ut skivorna lite.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Skär svampen i klyftor. Stek fläskfilén. Tillsätt lök, vitlök och svamp.
Häll över matlagningsgrädde och smula ner buljongen.
Riv ner citronskal och blanda ner saft.
Låt puttra i ca 15 minuter. Smaka av med timjan.
Servera med tagliatelle och en sallad.

Det var inte dumt alls det. Saker med timjan, citron och vitlök är sällan dumt. Där har ni 3 smaker som passar bra ihop. Eller gifter sig som det så fint ska heta. Men man får ju faktiskt inte gifta sig 3 personer i Sverige så jag säger att de passar bra ihop. För säkerhets skull.

Nu ska jag nog snart gå och sova. Jag ska upp jobba på en förskola imorgon bitti. Sen klockan 17 blir det helg. En helg utan jobb dessutom. Det är minsann inga dåliga grejer det! Sovmorgon på en lördag. Mmm. Men först ska vi ta itu med morgondagen. Just det, jag vet att jag har fått awards också. 2 stycken till och med. Jag ska ta itu med dem också. Jag lovar. Det är sånt man har lediga lördagar till. Sweet.

Jimi Hendrix Experience - Stone Free

Kommentarer
Postat av: Malin

Fredag mitt i veckan. Eller ja, det är ju faktiskt torsdag så det är ju mer eller mindre fredag. Och nu är väl kanske i och för sig inte fläskfilé nån särskild fredagsmat, men helg då - HELG! Fint att lyxa till det lite. Särskilt om man känner att en 25-årskris är på ingång. Det släpper snart. 25 är ingen ålder! Vad det är vet jag inte. En siffra? Föredrar ord. Tjugofem. Se, mycket snällare! Ingen ålderskris där inte!



Jag har också haft bättre dagar, men vissa saker känns åtminstone något bättre än de gjort de senaste dagarna. Det där med tid alltså. Jag har inget tålamod. Fina vänner däremot, det har jag. Och på lördag ska jag träffa dem, äta ohyggligt med godsaker och gnugga geniknölarna. Sen lördagen efter det blir det fest igen. Varannan helg är en bra grej. Lagom. Vad ska du göra på din lediga helg, mer än att sova ut? :)

2010-02-04 @ 22:24:28
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena

Ser riktigt gott ut! Tack för ännu ett smarrigt recept.

2010-02-04 @ 23:04:58
URL: http://www.klarafardiga.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Livet är en fest!! Torsdag, tisdag eller lördag?! Ät gott varje dag!!:)

2010-02-05 @ 22:36:00
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0