Barnsjukdomar.

Det roligaste med att springa runt och vikariera på olika dagis är alla roliga sjukdomar man lyckas dra på sig. Sist var det ju en vanlig släng av förkylning och nu är det någon slags maginfluensa. Åtminstone tror jag att det är det. Det började med att jag fick jätteont i magen och började må illa hos Nina och Frida i lördags, så jag fick åka hem och kräkas. Nu har jag slutat må illa men magont har jag fortfarande till och från. Så jag ligger mest ner och tvingar i mig vatten, för det ska tydligen vara bra för magen har Jimmy bestämt. Alltså... Ska det vara såhär hela våren? Nej. Det måste vara det sista. Förkylning och kräksjuka är väl det som smittar mest på dagis, nu har jag avklarat det så nu borde jag kunna hålla igång resten av våren tycker jag.

Innan jag åkte till Nina och Frida i lördags så bakade jag lite glittriga kakor kvällen till ära. Det var schlagertema hos dem nämligen. Sen att jag glömde kakorna hemma för jag blev så stressad är en annan historia. De finns här i alla fall. Och melodifestivalen håller ju faktiskt på i fem veckor till.


Schlagerkakor

2½ dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk nystött hel anis
1 äggula
100 gr smör

Glasyr:
1 dl florsocker
1 msk vatten
½ tsk stött anis
gul hushållsfärg
rosa strössel
silverkulor

Sätt ugnen på 200 grader. Stöt anisen i mortel.
Blanda mjöl, socker och anis i en matberedare.
Tillsätt äggulan och smöret.
Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg.
Låt vila i kylskåp 1 timme.
Kavla degen några mm tjock.
Ta med mått ut runda kakor.
Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 7 minuter. Låt dem svalna.
Rör samman florsocker, vatten och anis till en glasyr.
Färgsätt med hushållsfärgen.
Glasera kakorna och dekorera med strössel och silverkulor.

Det är alltså inte olja på, utan gul karamellfärg. Jimmy trodde att jag doppat dem i olja eller flott. Nej. Så brukar jag inte behandla mina kakor. Nu ska jag återgå till horisontalläge med en kopp te. Hoppas ni mår bättre än vad jag gör.

Girls - Big Bad Mean Mother Fucker

(girls är ju riktigt fina grejer. man blir glad i hjärtat och sugen på festival. fast jag är alltid sugen på festival. men ändå. extra sugen på festival. giiiiiiirls. )

Kommentarer
Postat av: Malin

Isch, maginfluensa o_O Lite sådär var det förr, när min storebror bodde hemma och vikarierade på fritids. Alla sjukdomar barnen drog på sig hade han med sig hem, så man var ju sjuk var och varannan vecka kändes det som. :P Krya på dig, fort!



Söta kakor förresten. Synd att du glömde dem hemma. Känner igen det där också. Jag och min kompis Elin laddade för att se "Up" och så låg den kvar hemma i min dvd-spelare. Alla andra filmer hade jag såklart med mig. Bra jobbat där!

2010-02-08 @ 15:37:26
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej :)

Jag har nu igång en hel del tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske finns det något som intresserar just dig.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad ber jag så hemskt mycket om ursäkt

och då är det bara radera den hära kommentaren eller nå:)



Ha det bra :)

Kramar // Millah

2010-02-08 @ 22:22:06
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Mycket fina & glada kakor, jag blir riktigt kaksugen :)

2010-02-14 @ 17:47:41
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0