Nu ska jag sätta mig ner och gråta över dig.

Såhär i adventstider behöver man adventsgodis. Är det dessutom sjuklingstider så behöver man adventsgodis som tar ungefär 10 minuter att göra. För det är ungefär så länge jag orkar sysselsätta mig innan jag behöver en vilopaus. Det här receptet hittade jag hos Underbara Clara och skulle enligt henne ta fem minuter att göra och en minut att äta upp. Det har Clara rätt i.


Ingefärskola

100 gr smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
4 msk vetemjöl
2 msk riven färsk ingefära

Penslar ett bakplåtspapper med lite olja och lägg det på en plåt.
Blanda alla ingredienser utom ingefära  i en kastrull och värm under omrörning.
När den börjat bubbla ska den koka i fem minuter.
När kolan börjar bli färdig är det dags att riva ner ingefära.
Rör om ordentligt och häll sedan upp smeten på plåten.
Låt svalna en stund och klipper därefter kolan i lagom stora bitar.

Den creepy tomten som är med på bilderna är Jimmys favorittomte. Själv tycker jag att den är skitläskig och bara väntar på att den ska komma krypande upp i sängen med glödande röda ögon där under tomteluvan. Det framkommer inte på bilderna riktigt hur läskig den är. Men den är läskig. Ingefärskola däremot, inte särskilt läskigt. Ingefära ska ju dessutom vara bra mot förkylning, så det är bara att hålla tummarna för att det stämmer.

Elvis Presley - I Want You, I Need You, I Love You


Kommentarer
Postat av: Malin

Fy vilken läskig tomte, ska du inte försöka "tappa bort" den då ;-)? En sån tomte går ju inte att ha i familjen, som skräms med sina "onda" ögon ;-)...



Godiset låter för övrigt jättegott och det bara måste jag prova! Nu är jag har fått tillbaka köket ifrån valparn så kan jag ju både baka och göra godis, jippi!!!



Hoppas att du mår bättre idag, kram!



2010-12-02 @ 07:04:14
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Perfekt med lättgjort godis. Förra året lyckade jag bränna vid min kola på något märkligt vis. Efter bara en liten stund var det bara en enda stor tjock klump och hela huset luktade bränt :-(

2010-12-02 @ 13:56:21
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0