Ding dong! Merrily on high.

Eftersom jag varken bakat pepparkakor eller lussebullar, provsmakat glögg eller kokat knäck ännu så fick jag lov att göra någonting annat för att få lite julstämning i huset. Det är ju trots allt andra advent, man borde ju rent utav ha förätit sig på ischoklad och mozartkulor vid det här laget. Nu har jag visserligen aldrig ens smakat en mozartkula i hela mitt liv tror jag, och ischoklad är jätteäckligt så det har jag inte heller ätit på säkert 10 år. Så, här får ni en fin liten adventsgryta med fläskfilé.

Juldoftande fläskfilégryta

För 2 portioner

ca 300 gr fläskfilé
1 purjolök
2 dl matlagningsgrädde
1 msk soja
2 msk kalvfond
kanel
ingefära

Putsa fläskfilén och skär i ca 1 cm tjocka skivor.
Strimla purjolöken.
Bryn fläskfilé och purjolök i en djup panna.
Tillsätt grädde, soja och fond.
Smaka av med kanel och ingefära.
Låt koka ihop ca 5 minuter.
Servera med kokt potatis och en god sallad.

Jag hittade receptet hos arla från början. Och så fördubblade jag såsen förstås. Man kan aldrig ha för mycket sås. Jag förstår inte varför vissa recept ska vara så himla snåla med såsen. Ingen vill väl ha torr mat?

Idag plågar jag Jimmy med julmusik och så har vi våra vanliga inredningsdispyter om huruvida vårat hem ska vara tråkigt och stilrent eller jäkligt fint och mysigt. Jag vill ha en julgran. Eller en krans i taket med små julgranskulor som hänger ner. Eller gigantiska julgranskulor i taket. Kompromissen blev detta:

Nu känns vårat hem extra mycket som en fjällstuga. Speciellt som snön vräker ner utanför. Nu ska jag ringa min mamma och be om hennes pepparkakerecept. För det är bäst. Köpe-pepparkaksdeg och köpe-pepparkakor är inte bäst. Knappt bra alls faktiskt.

Jackson 5 - Santa Claus Is Coming To Town

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Visst är det alltid för snålt på såsrecepten, vi dubblar alla recept vad gäller sås...



Vi provade din nacho kyckling i fredags (länkade naturligtvis till dej) och var väldigt nöjda. Krämig och smarrig. Fast såsmängden var precis lagom, kanske du redan dubblat den? :)

2010-12-05 @ 19:26:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Självklart ska det vara mycket sås!



Vilket mysigt fjällstugekök ni har!!

2010-12-05 @ 19:50:54
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Hur snygg lägenhet har ni?? Värsta trendköket ju! Grytan låter god, den måste jag prova.

Håller med ang sås, fattar inte, gillar folk torr mat?? Sen i vissa recept så är det ingen sås alls, skittorrt typ, blä!! Näe, jag gör som du, dubblet upp, MINST ;-)

Kram

2010-12-06 @ 07:35:21
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: charlotta

men jag har heller inte smakat sådana dära mozartkulor! vad fasen är grejen med det? ses vi förresten på snapsprovningen ikväll? jajaja!



(och ja, hallå! vilket überfint kök ni har!)

2010-12-06 @ 11:58:15
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: charlotta

haha, du har rätt! klart det är imorgon. fattar inte vad jag tänkte när jag skrev det för jag har ju trott att det är på onsdag, fram tills igår. full koll som alltid :)

2010-12-06 @ 18:19:47
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0