Sinnenas maskar.

Nu är det bara att börja ladda om inför en ny jobbvecka. Tack och lov en med normala arbetsuppgifter, så det känns rätt bra faktiskt. Det gäller ju att ladda med en massa nyttigheter och ingenting passar ju bättre än soppa på en ösregnig dag som denna. Därför fick det bli stark, god och värmande soppa till middag.

Linssoppa

För 4 portioner

1 gul lök
3 potatisar
2 morötter
2 dl gröna linser
paprikapulver
1 liter vatten
1 burk (400 gr) krossade tomater
2 tärningar grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
oregano

Skala och hacka löken.
Fräs löken mjuk i en gryta.
Skala och skär potatis och morötter i bitar.
Tillsätt detta i grytan tillsammans med linserna.
Pudra över paprikapulver.
Häll över vatten och krossad tomat.
Smula ner grönsaksbuljongen.
Låt koka i ca 30 minuter.
Pressa ner vitlöksklyftorna.
Blanda ner honung.
Smaka av med oregano och möjligtvis mer paprikapulver.
Servera soppan med ett gott mjukt bröd och ost.

Just på den sista punkten misslyckades jag då vi inte hade något bröd eller någon ost hemma. Men förutom detta så får jag nog lov att säga att det var en galet lyckad soppa. Jag tyckte den var jättegod, enkel och mättade fint. Billig är den också. Linser, potatis och morot är ju inte dyrt direkt. Inget av det andra som ingår heller. Så blev det två matlådor av den också. Med andra ord: Bra grejer.

Nu tänker jag krypa upp i soffan med en kopp te och en brownie och bara sitta där tills det är dags att gå och sova. Jag tänker nog ha teven påslagen samtidigt också, så jag kommer ju att göra någonting. Men ingenting vettigt. För det är förbjudet enligt lag att göra någonting vettigt en söndagkväll. Bara så att ni vet.

Refused - The Deadly Rhythm

(men seriöst alltså. what's up med de arga gubbarna? har jag en identitetskris?)

Kommentarer
Postat av: Malin

Du har en award att hämta hos mig :)

2010-08-09 @ 01:01:55
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Kanske skulle prova din linssoppa för när jag provade på det så blev den SÅÅÅ tråkig!

Du, är det inte förbjudet, enligt lag, att göra nånting vettigt varje kväll? Det trodde jag ;-)

Kram Malin

2010-08-09 @ 07:50:44
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Magnus Thörnblad

Den där lagen gillar jag! Fast jag håller nog med min hustru, gäller inte den varje kväll?

2010-08-09 @ 11:26:51
URL: http://magnus.thörnblad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0