Jag ber om ursäkt för att jag inte föddes med en silversked i mun som du.

Ursäkta min frånvaro. Jag tror att jag är på väg in i den där berömda väggen. Eller åtminstone börjar bli lite vidbränd i kanterna. Det enda jag vill göra är att sova, jag skulle kunna somna här och nu. Så igår orkade jag faktiskt inte engagera mig i min blogg. Egentligen orkar jag nog inte engagera mig i den i dag heller, men någonting måste man ju roa sig med medans potatisen kokar. Bara att skala potatis kändes som ett jätteprojekt. Men. Nu är det bara imorgon kvar, sen på måndag går jag tillbaka till mina vanliga arbetsuppgifter och arbetstider och kommer förhoppningsvis vara lite piggare.

De senaste två veckorna har jag nämligen varit med och storstädat på alla förskolorna inom området där jag jobbar. Vi är 3 stycken, varav endast 2 stycken får bära tunga saker. Jag är tyvärr en av dem två. 8 timmar om dagen har jag alltså ägnat åt att skrubba väggar med trasor uppifrån och ner, stå på stegar och dammsuga i lampor och köra enormt tunga skurmaskiner och våtdammsugare. Just det, innan vi kan köra skurmaskinerna så ska alla rum tömmas helt på möbler också. Idag har jag burit 3 stycken soffor, 8 st enorma matbord, ca 40 stolar, 8 bokhyllor osv. Och det gör vi varje dag, för varje dag är det nya rum som ska tömmas för att sedan möbleras igen när golvet skurats. Sen kommer jag på mig själv på väg hem från jobbet, när jag knappt kan stå på benen för jag är så trött, med att tänka att jag måste motionera för jag har inte motionerat sen i söndags. Ehm. Nej. Inte alls. Inte alls.

Fast nu skulle jag faktiskt inte sitta här och beklaga mig över min trötthet, det känns som att ni fattat nu att jag är trött, jag har ju tjatat om det i nååååågra blogginlägg. Jag skulle visa vad det var jag bakade när jag satte igång mitt 5-timmarsprojekt. Det var inte så ansträngande som det lät, eftersom det mest var väntan och det var väl värt sin väntan vill jag lova. Här är det:




Trippelchokladmousse på mandelbotten

Mandelbotten:
200 gr mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

4 dl vispgrädde, räcker till all mousse

Vit chokladmousse:

100 gr vit choklad
1 äggula
2 msk vatten
1 lime, rivet skal från

Ljus chokladmousse:
100 gr ljus choklad
1 äggula
2 msk vatten

Mörk chokladmousse:
100 gr mörk choklad
1 äggula
2 msk vatten
1 msk whiskey

Ljus och vit choklad till garnering

Sätt ugnen på 200 grader.
Riv mandelmassan på ett rivjärn.
Blanda ägg och mandelmassa.
Tillsätt kakao.
Klä en avlång sockerkaksform med bakplåtspapper.
Bred ut smeten i formen.
Grädda i 12 minuter.
Lyft upp botten ur formen, låt formen och botten svalna.
Klä den avsvalnade formen med platsfolie och lägg tillbaka botten i formen.

Vispa 4 dl vispgrädde.
Smält vit choklad i vattenbad.
Tillsätt vatten och äggula.
Rör i 1/3 av grädden.
Riv ner skal från en lime.
Bred moussen över bottnen i formen.
Låt stå kallt 1 timme.

Gör på samma sätt med ljus choklad, fast skippa limeskalet.
Låt stå kallt 1 timme.

Sedan gör vi på samma sätt med mörk choklad och tillsätter till sist 1 msk whiskey.
Låt stå kallt 3 timmar.
Lyft upp moussen med hjälp av plastfolien.
Garnera med riven vit och ljus choklad.

Mmm. Vad gott! Tyvärr fick min ljusa och mörka chokladmousse samma färg så det syns inte riktigt att det är 3 olika sorters mousse, men det är det! Och den mörka och lite mer vuxna med whiskeysmaken sitter så fint emot den väldigt söta vita chokladmoussen med sin lilla touch av lime. Gör inte misstaget att ta en för stor bit bara, speciellt inte om ni är som jag inte förstår att man inte måste äta upp allt på tallriken. Lite lätt illamående, då 3 olika sorters mousse kan bli lite mycket. Men nu har jag lärt mig, en liten bit ska det vara. Mmm. Mousse.

Nu måste jag fortsätta med maten. Fast jag helst vill lägga mig i sängen och sova i några dagar. Men imorgon förväntar jag mig fredagspepp. Både av mig själv och av er!

John Grant - Queen Of Denmark

(lyssna på hela albumet med samma namn vetja. riktigt bra grejer är det. jag gillar't!)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Men herrejistarnes människa, vilken efterrätt du gjort, att du orkar efter sådana jobbdagar... Tycker du ska bara ta det hur lugnt som helst denna helgen och göra ingenting. Ja, förutom att laga god mat, äta dn ch blogga om den förståss..

2010-08-05 @ 20:43:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Ååå....vad du är värd en sån smaskig dessert!! Choklad kan man ju aldrig få nog av!!

2010-08-05 @ 21:54:31
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: hogie

Men tänk vad härligt när lönen ramlar in! Ja jävlar, vilken grej - lön. Men det är okej att gnälla lite ibland ändå.

2010-08-05 @ 23:58:01
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag förstår att du känner dig hlet förbi av trötthet efter dom två veckorna, fy fan vilka arbetsuppgifter (ursäkat att jag svär...) Hoppas energin återkommer när du nu på måndag får jobba med dina vanliga arbetsuppgifter!

Ditt bakprojekt är redan utskrivet, det bara måste jag testa, älskar ju både choklad och mandelmassa, jackpot med andra ord.

Kram

2010-08-06 @ 12:44:43
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Magnus Thörnblad

Det där varken lät eller såg äckligt ut överhuvudtaget! Vad menar du? Behöver man inte äta upp allt på tallriken? Och på andras som lämnar kvar av någon konstig anledning. undrar varför frun säger att jag är avfallskvarnen i familjen och sonen ger mig sin tallrik när han tycker att han är mätt. ;-)

2010-08-06 @ 13:06:18
URL: http://magnus.thörnblad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0