Det finns en glimt i ditt öga.

De senaste veckorna har varit lite av en orgie i maffiga mäktiga kakor och bakverk, vilket det ju absolut inte är något fel med överhuvudtaget. Verkligen inte. Men jag kände ändå att man inte får glömma bort de enkla och små sakerna som i folkmun kallas för småkakor. Konstigt att jag inte bakar småkakor oftare, jag älskar ju mördegskakor. Det är ju sånt där som man säger att man bara ska ta en och sen har man satt i sig 10 stycken utan att ens hinna tänka efter. Så igår blev det mördegskakor för hela slanten.

Cafékakor

ca 32 stycken

150 gr smör
3/4 dl socker
3½ dl vetemjöl
2 tsk snabbkaffepulver

Garnering:
ca 75 gr mörk choklad
hasselnötter

Mixa ihop smör, socker, mjöl och kaffepulver i matberedare.
Eller arbeta snabbt ihop degen för hand.
Forma degen till en rulle.
Lägg in den i plastfolie i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär degen i skivor och lägg på en bakpappersklädd plåt.
Grädda kakorna i ca 8 minuter.
Smält chokladen i vattenbad.
Dekorera varje kaka med en hasselnöt och lite smält choklad.



Nej. Jag har ingen aning om varför de kallas cafékakor. Jag hittade receptet i ett sånt där litet häfte som kommer med mammas tanttidningar ibland. Tanttidningar har de bästa recepten! Men om någon vet varför de kallas för just cafékakor så kan den ju berätta det. Är inte alla kakor cafékakor? Eller?

En annan sak som jag undrar över är om det kanske inte vore lite bättre att ha en skolminister som kanske åtminstone tycker lite grann om unga människor? Nu räknas ju inte jag som ung längre, men ändå. Det var ändå en tanke som slog mig.

Nu ska jag ta en runda runt fjället. Det är som alldeles lagom det.

Matthew Dear - I Can't Feel

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Helt rätt, tanttidningarna är receptskatter, vet inte hur många urklipp vi samlat på oss genom åren (vill inte veta heller...) Tur man har mammor som låter en ärva dessa guldklimpar.

2010-08-12 @ 21:12:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Det bästa med tanttidningar är att det hela tiden följer med recept på goda kakor. Mördegskakor är livsfarliga bara. Jag kan inte sluta när jag väl börjat äta. Men de är ju så rackans små, så en eller tio, spelar väl ingen roll ;-)

2010-08-13 @ 04:56:27
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Malin

Hallå, om du inte ger dig snart med alla läckra recept så kommer det bli konsekvenser, i form av väldigt många extrakilon ;-)

Håller med, små mördegskakor är underskattat, det är ju supergott!

Kram Malin

2010-08-13 @ 08:30:07
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0