Dragonsoup. Eller... Estragonsoup skulle det ju heta.

Skyndar mig att bjuda på gårdagens soppa innan jag ska iväg. Det blev dragonsoppa. Eftersom dragonkyckling är bland det godaste som finns så borde ju dragonsoppa också vara himla gott tänkte jag. Receptet hittade jag i Allt Om Mat.


Dragonsoppa


För 4 portioner

1 gul lök
1 purjolök
1 burk kikärter (400 gr)
8 dl vatten
2 tärningar kycklingbuljong
2 msk vitvinsvinäger
dragon
½ dl färsk persilja

Skala och skiva lök och purjolök.
Fräs dem mjuka i stor kastrull.
Häll av vätskan från kikärterna.
Mixa kikärter tillsammans med löken och 2 dl av vattnet.
Häll tillbaka i kastrullen.
Tillsätt resten av vattnet, buljong, dragon och persilja.
Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Servera med ett gott bröd och ev. en klick créme fraiche.

Jag vet att det ser sådär gott ut. Men det var gott. Och dagen efter var den ännu godare. Jimmys kommentarer var: "Uääh, vad är det för nåt? Uäääh, det luktar skitäckligt! Mmm. Vad gott!" Det som var gott var brödet. Ja. Det är alltid lika härligt när människor uppskattar det man gör. Som att ta hem överblivet bröd från jobbet. Det uppskattas och det är ju härligt!

Nu ska jag åka hem till Jolin för lite middag och fredagsmys. Ja, det blir mest mys för jag ska upp klockan 7 imorgon bitti och jobba. Men middag och mys sitter aldrig fel. Jag har helsvart på mig (förutom små små ljusblå prickar på klänningen) och känner mig som världens tråkigaste människa. Hur står ni ut ni helsvartklädda människor? Svara mig!

Plain White T's - Welcome To Mystery

Kommentarer
Postat av: Malin.T

Hoppas du har haft en härlig helg trots att du tydligen skull jobba! Håller med, fredags-mys MÅSTE man ha, för att "fira" att veckan är slut och man kan få koppla av lite...

2010-04-26 @ 12:18:56
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0