Tigerkaka. Med eller utan ångest.

Jag fick kritik häromveckan från en av mina läsare, vi kan kalla henne Evelina, som tyckte att jag alltid bakar så konstiga saker. Antingen sånt med nötter i, som hon är allergisk mot. Eller sånt med sylt i, som hon inte tycker om. Jo, jag har minsann bra koll på mina läsare jag som ni märker! Vet till och med om deras allergier och dylikt. Och eftersom jag tycker det är viktigt att bemöta mina läsares önskemål så bakade jag i lördags en helt vanlig tigerkaka. Helt utan nötter och helt utan sylt är den också.


Tigerkaka

200 gr mjukt smör
2 1/4 dl strösocker
3 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget under omrörning.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sedan ner det i smeten.
Dela smeten i två delar och smaksätt den ena med kakaon.
Varva ljus och mörk smet i en smord och bröad form.
Grädda i 175 grader i ca 40 minuter.
Låt kakan vila något i formen så den hinner "sätta sig" innan du stjälper upp den.

Så! Nu har jag tillgodosett mina läsares behov. Som om inte det vore nog med att jag bakade denna fina tigerkaka så bjöd jag dessutom hem läsaren som vi kan kalla Evelina och lät henne smaka på tigerkakan. Fast då rostade jag den först, delade den i smala pinnar och serverade den som tillbehör till vaniljglass med varma hallon. Det är faktiskt inte klokt vad snäll jag är mot mina läsare.

Idag är jag mest trött och skulle behöva lite ledigt så jag hinner läsa ikapp allt som jag inte hunnit läsa i skolan. Vi får hemtenta på fredag och jag har fortfarande inte en aning om vad kursen går ut på...  Angst. Angst. Angst. Annars är fredag en fin dag för då är det Håkan på Liseberg. Ingen sommar utan Håkan. Helst flera gånger om, men i år nöjer vi oss med en. Jag tycker att såna som förut ogillade Håkan och gnällde på att han sjunger falskt och så vidare men nu plötsligt har ändrat åsikt och bara ääääääälskaaaar honom borde vara portförbjudna på Liseberg på fredag. Så kan vi som gillar Håkan på riktigt få lite mer plats att röra oss på. Inte så att jag är småsint eller så, det skulle jag aldrig vara. Jag vill bara ha Håkan lite för mig själv. Som den där juli/augusti-natten 2002. Mmm...

Arctic Monkeys - Leave Before The Lights Come On

Kommentarer
Postat av: Jessica

Haha, ja det gäller ju att måna om sina läsare =) och tigerkaka är ju så gott så gissar att hon var nöjd sen. Lät ju hur gott som helst att rosta den och servera den med glass och hallon, mums.

2009-09-16 @ 06:53:46
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Evelina

Fast nu är jag sugen på kärleksmums!!!! Det var längesedan du bakade dem nu....;-)

2009-09-16 @ 18:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0