Banankaka med krossad choklad.

Man har ju aldrig så städat hemma som inför en tenta, sägs det. Här hemma är det faktiskt inte så städat. Men jag har massor av andra bra knep för att undvika mitt tentapluggande. Baka kaka till exempel, det är ett fruktansvärt bra sätt att undvika tentaplugget. I onsdags slängde jag ihop den här lilla godbiten:


Banankaka med krossad choklad

200 gr rumsvarmt smör
4 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
4 st mogna bananer
2 dl gräddfil
200 gr grovhackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en halv långpanna med smort bakplåtspapper.
Vispa smör och socker poröst och tillsätt äggen ett i taget.
Blanda vetemjöl, bakpulver och bikarbonat och rör sedan försiktigt ner i smeten.
Mosa bananerna och blanda med gräddfilen.
Rör ner i smeten och häll till sist i den grovhackade chokladen.
Bred ut smeten i långpannan.
Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter.
Låt kakan svalna.
Skär sedan kakan i 3 delar på längden och sedan på diagonalen så att det blir tårtbitar.
Servera med eller utan vispgrädde.

Synd för mig att jag inte tycker om banan. Tur för Jimmy att han tycker mycket om banan. Men jag hade ju övermogna bananer och en gräddfil som bara låg och skrek om att få bli använda. Så vad gör man inte. Nu måste jag åka till biblioteket och lämna tillbaka en bok som jag skulle ha lämnat tillbaka igår. Aj aj. Om man har bott ovanpå ett bibliotek hela livet och bara kunnat gå dit och hämta de böcker man vill ha när man vill på dygnet så är man inte direkt van med att behöva lämna tillbaka böcker en viss dag. Undrar om lägga på mitt bredaste dalmål, gråta en skvätt och hulka att: "Jag är från landet, jag visste inte..." för att slippa böter. Det kan funka. Dalmålet fungerar åtminstone på äldre människor, de faller som smör.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är just det. Har hittat samma sak i Stockholm, men man måste va folkbokförd i kommunen så för en liten småstadstjej som jag verkar det bli svårt. Men jag letar vidare :)

2009-09-28 @ 19:51:42
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0