Chicken red curry med ananas och cashewnötter.

Ibland när man ska laga mat och det tar så fruktansvärt lång tid, eftersom man såklart måste tina kycklingen innan den går att tillaga, så undrar man varför man gör det överhuvudtaget. Sen när man smakar på maten man lagat så förstår man varför. Idag var det en sån dag.


Chicken red curry med ananas och cashewnötter

För 4 pers

ca 500 gr kycklingfilé
vetemjöl
paprikapulver
1 gul lök
1 gul paprika
1 röd chilifrukt
2 msk red curry-paste
1 burk kokosmjölk
2½ dl kycklingbuljong
2 vitlöksklyftor
ca 200 gr ananas (färsk eller konserverad)
cashewnötter

Tärna kycklingfilén.
Blanda ihop lite vetemjöl med paprikapulver.
Vänd kycklingbitarna i mjölblandningen.
Stek dem några minuter på varje sida så de blir gyllenbruna.
Lyft ur kycklingen ur pannan.
Skala och hacka löken. Strimla paprikan. Kärna ur och finhacka chilin.
Fräs löken, paprikan och chilin tillsammans med currypastan.
Lägg tillbaka kycklingbitarna i pannan igen.
Blanda ner kycklingbuljong och kokosmjölk. Pressa ner vitlöken.
Låt sjuda i ca 10 minuter. Dela ananasen i ganska stora bitar.
Blanda ner ananas och cashewnötter. Servera med jasmineris.

Mmm. Så himla gott. Och matlådor blev det också. Tur för oss! Eller ja, mest Jimmy för det är bara han som har så långa dagar. Jag går ju bara 3 timmar åt gången i skolan. Utom idag förstås och imorgon eftersom vi ska ha muntlig redovisning. Jag har lyckats undvika att läsa så till den milda grad att jag till och med tittade på fotbollen i en kvart. Då insåg jag hur jäkla dålig självdisciplin jag har och gick och satte mig och läste istället.

Vad jag läser? Oh. En liten bok på 500 sidor om huruvida handlingen i en berättelse är viktig eller ej, vilka olika sorters berättarröster det finns och så handlar det lite om den temporala aspekten också. Oerhört intressant är det. Ja. Nämnde jag att boken är på engelska också? På fackspråk på engelska, jag förstår inte ens fackspråk på svenska. Och det ska jag ha en muntlig redovisning om imorgon. Min grupp satt och grät ikapp i skolan idag. Jahapp. Nej. Men då fortsätter vi med läsandet då.

The Clash - Bankrobber


(är det meningen att Pokerkväll I Vårbygård ska ha exakt samma melodi?)

Kommentarer
Postat av: Ät med Nova

Jag tror man blir vältränad av att äta ordentligt. Massa muskler som jobbar, munnen, armen... och, ja, ögonen kanske? :)

2009-10-14 @ 22:04:07
URL: http://blogg.passagen.se/novanen
Postat av: carolina

älska florence valentine! :) skorna är från scorett :)

2009-10-14 @ 23:00:57
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0