Hot, hot, hot!

Nu är jag inte trött igen. Jag var trött som en gnu efter jobbet och nu är jag pigg igen. Typiskt. Förhoppningsvis är jag trött egentligen och däckar om jag lägger mig ner. Jag har åtminstone inte druckit något te efter klockan åtta idag. Jag har däremot fått massa svidande utslag längs hela vänstra sidan av ansiktet. Jag misstänker en liten allergi mot chili. Eller någonting annat som vi hade i middagen idag.

Det blev någon slags vegetarisk chili, egentligen mest olika saker jag hittade i kylen och skafferiet. Jag orkade inte gå och handla efter jobbet och Jimmys klass har någon monter på Utbildningsmässan så han kom inte hem förrän efter åtta. Alltså inte riktigt läge att dra igång något långkok. Lustigt ändå att saker man hittar i kyl och skafferi kan bli så gott ihop när man bara går lite på känn.


Het vegetarisk chili med bulgur


För 3-4 portioner

1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
1 gul paprika
½ zucchini
1 burk krossad tomat
1-2 msk hot chipotle-sås
2 dl vatten
1 msk rödvinsvinäger
1 msk flytande honung
1 liten burk kidneybönor
kryddor efter behag

Skala och finhacka löken.
Kärna ur chilin och finhacka den.
Tärna paprika och zucchini.
Häll över krossad tomat, vatten och chipotle-sås.
Blanda ner vinäger och honung. Låt koka ihop i cirka tio minuter.
Häll i kidneybönorna. Koka tills bönorna är varma.
Smaka av med kryddor. Servera tillsammans med bulgur.

Det här var galet starkt så det är nog bra att ha en liten klick créme fraiche till eller nåt. Det hade inte vi men vi drack mjölk till maten som svalkade lite. Dessutom gjorde ju bulguren också så att det blev lite mildare. Men gott var det. Utslag till trots. Nästan så att det kan komma att bli ett återkommande inslag på middagsbordet när man behöver något snabbt och gott. Billigt blir det ju också.

Imorgon ska jag till skolan i två timmar. Två timmar är sådär lagom länge att gå i skolan. Speciellt när det är mellan 10-12, då kommer man upp i tid också. Så kan man göra massor av nyttiga saker resten av dagen. Höhö. Haha. Hoho. Jag är så fruktansvärt rolig ibland. Något annat som är roligt är att se Jimmy göra pastasallad. Det gör han nu. Han borde vara lite av en expert på det, innan han träffade mig levde han på pastasallader. Nuförtiden lever han bara på pastasallader på måndagarna. Nu ska jag göra mig i ordning för sängen. Kanske läsa lite läxor, det borde få mig att somna.

Nicolai Dunger & Nina Persson - Tears In A Childs Eye


(för att nicolai dunger spelar på pustervik imorgon men jag missar det för jag ska vara finkulturell.)

Kommentarer
Postat av: hanna

Trodde vi bojkottade Pustervik?? ;)

2009-11-12 @ 23:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0