Onsdagssoppa.

Igår åt vi soppa trots att det bara var onsdag. Men det är okej. Jag är snäll ändå. Allra snällast är jag eftersom jag lycktas bli klar med hemtentan trots att solen fortfarande skiner. Här är våran onsdagssoppa:



Potatis- och purjolökssoppa med röda linser

För 4 pers

2 dl röda linser
2 dl råtärnad potatis
1 gul lök
1 liter grönsaksbuljong
1 dl purjolök
2 msk dijonsenap
salt
grovmalen svartpeppar

Finhacka löken. Fräs potatis, lök och linser lätt i lite olja i en stor kastrull.
 Häll över grönsaksbuljongen. Låt koka i ca 15 minuter tills potatisen mjuknat.
 Tillsätt purjolök och senap. Smaka av med salt och peppar.
Koka ihop i någon minut. Servera med ett gott bröd.

Spana in min goda bagel. Det är vad jag kallar ett gott bröd. Och en bra arbetsförmån. Haha. Soppan var väldigt god också förövrigt. God och lättlagad. Nu ska jag gå runt och vara nöjd över att jag är klar med hemtentan. Sommarlov på riktigt. Inga dåliga grejer. Nöjd, nöjd.

Jarvis Cocker - Angela

Kommentarer
Postat av: Jessica

Haha, ja det är nog ett tecken på att du ska göra både dammsugare och arraksbollar. Bara att sätta igång.



Potatis och purjolökssoppa ligger nog på min topp 3 lista över soppor, så gott.



Ha en bra helg!

2009-06-04 @ 23:03:07
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: bakmammorna

Vad god den ser ut! perfekt sådana här kalla dagar...

2009-06-05 @ 11:48:59
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm hade varit gott med en värmande soppa nu efter att ha varit ute i kalla i regnet!



Jo prova med riven gärna stark ost över, mycket gott! & mycket gott lät det även med vitlökskroketter!

Men här ska det stekas plättar mums ;)

2009-06-05 @ 15:37:55
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0