Kyckling på fredag det gillar jag mest.

Igår åt vi kyckling. Det är min nya fredagstradition istället för tacos. Man måste ju passa på att äta massa godsaker nu innan det är dags att stuffa i sig julmat i två veckor framåt. Julmat är ju ingen favorit hos mig. Så då fick det bli kyckling igår för att stilla mitt kycklingbehov tills julen är slut.


Örtkyckling med klyftpotatis

För 2 portioner

2 kycklingfiléer
2 dl créme fraiche franska örter
2½ dl vatten
½ tärning kycklingbuljong
salt
grovmalen svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär en ficka i kycklingfiléerna och fyll med 2 msk créme fraiche.
Fäst ihop med en tandpetare och bryn kycklingen i en stekpanna.
Krydda efter behag. Lägg kycklingen i en ugnsform.
Pensla på med ca 1 msk créme fraiche.
Häll kycklingbuljongen runt kycklingen i formen.
Sätt in i ugnen ca 35 minuter.
Lyft sedan ur kycklingen och vispa ner resterande créme fraiche i skysåsen.
Servera kycklingen med såsen och klyftpotatis.

Receptet hittade jag från början hos arla och sen gjorde jag om det lite. Gott var det. Idag har jag lovat Jimmy att följa med honom och köpa julklappar. Jag som hatar att gå på stan. Speciellt när det är mycket folk på stan. Vilket det ju verkligen kommer vara idag. Så jag tyckte att vi kunde gå upp tidigt och kanske hinna med det innan resten av Göteborg kom ner på stan. Det tyckte inte Jimmy. Synd för Jimmy, det är han som får dras med en jävligt tjurig tjej. Det konstigaste med detta är ju att han vet att jag blir sån varje gång vi är på stan, och ändå vill han ha med mig? Tycker han om att plåga sig själv? Eller mig kanske? Jaja. Nu ska jag tjata på honom att vi ska ge oss av så jag får komma hem nångång och hinna fixa allt som måste fixas innan morgondagen.

Framing Hanley - Alone In This Bed

Kommentarer
Postat av: Carro

Mm, ser gott ut! :)

2009-12-19 @ 22:42:35
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0