En lite juligare chokladbakelse.

Idag är pepparkakans dag. Tydligen, det här har jag bara läst lite här och där och bestämt mig för att tro på. Så jag bestämde mig för att baka någonting lite juligare. Rättare sagt, så bestämde jag mig för att göra chokladbakelser och själva piffa upp dem lite med hjälp av Marabou Vinter.



Det är ju en av de få ljusa choklader som jag tycker om så jag tyckte inte det var mer än rätt att den fick göra lite nytta. Så då blev den en del av de här ljuvliga godsakerna:

Chokladbakelser med julsmak

12 stycken

Botten:
125 gr smör
2½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 msk florsocker

Fyllning:
60 gr smör
ca 60 gr marabou vinter
4 msk kakao
2 ägg
1½ dl socker

Blanda samman degen till botten i en matberedare.
Eller för hand om du inte har nån matberedare.
Ta upp smulorna och forma en deg.
Tumma ut i aluminiumformar, eller pappersformar som du sedan sätter i muffinsplåt.
Nagga och ställ i kylen 1 timme.
Smält smör, choklad och kakao i en skål över vattenbad.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner chokladblandningen i äggsmeten.
Fyll formarna med chokladsmeten och grädda i 200 grader, ca 12 minuter.
Ät och ha det bra!

Nu ska jag dricka te och äta dessa godsaker medans jag tittar på teve. Man måste ju passa på medans de är färska, man ska inte låta mat förfaras. Dessutom måste jag tröstäta för att jag inte är bjuden på Hannas glöggkväll. Jag är så grymt besviken, hon är så jävla dålig, jag skulle kunna ge på henne en smäll; Det är sant det! Eller så är jag bjuden, bara det att jag bor 60 mil bort. Men hur kul är det att tänka så?

The Amazing - The Kirwan Song

Kommentarer
Postat av: Carro

Min farmor är verkligen min ängel. Det finns ingen som henne ! Tråkigt att du och din farmor hade liten kontakt, men som sagt, det var mycket med 21 barnbarn .. Min farmor har bara fyra, varav jag är äldst (och mest speciell ;) höhö ..



Marabou Winter är ack så smarrig ! :) Kommer du hit med några? :D Sundsvall är inte såååå långt borta ;) Kram !



2009-12-09 @ 19:58:46
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Annapanna





och du, ploooopp ska det vara. en sån där stor ploppkaka, mmm. för en sån åt jag idag. marabou winter alltså.. pyttsan!

2009-12-09 @ 21:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0