Jag kastar sten mot solen för jag hatar den.

Neeeej, det gör jag ju inte. Jag tycker om solen. Inte att ligga och steka i den, men att känna att den värmer lite. Att ligga och steka i den för att få en halv liten komplimang om att jag är brun 1 gång om året är lite väl tycker jag. Det tycker inte min mamma. Plus tusentals andra. Men de kanske aldrig får komplimanger för någonting annat så då måste de väl steka för att få bli bruna och få en komplimang. Själv får jag ju höra varje dag hur snygg och bra jag är ändå liksom. Höhö.

Innan vi for iväg för att fira påsk så ställde jag mig i köket för att baka lite påskabullar. Det är en bra gå-bort-present, istället för påskägg. En liten bulle. Vad som är skillnaden mellan Påskabullarna och Solskensbullarna jag bakade för några veckor sedan vet jag inte riktigt. Påskabullarna innehåller ägg, det är ju påskigt!



Påskabullar

ca 30 stycken

2 dl mjölk
40 gr jäst
8 dl vetemjöl
125 gr mjukt smör
1 dl strösocker
2 ägg

Fyllning:
ca 2 dl marsankräm

Garnering:
ägg att pensla med
pärlsocker
mandelspån

Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i mjölken och rör om till jästen löst sig.
Rör ner hälften av vetemjölet och låt degen jäsa övertäckt i ca 20 minuter.
Rör sedan ner smör, socker och ägg i den lösa degen.
Tillsätt resten av mjölet, du kan behöva mer eller mindre än 8 dl, och arbeta ihop till en rätt så lös men smidig deg.
Dela degen i 30 bitar, rulla runda bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter.
Gör sedan ett hål med tummen i varje bulle och fyll med marsankräm.
Pensla bullen med ägg och garnera med pärlsocker och mandelspånen.
 Grädda i 250 grader, 8-10 minuter.

Det växte inte påskliljor i bullarna heller fastän det ser ut så. Så avancerad bakning vågar jag mig inte på ännu, men en vacker dag kanske. Idag är det en vacker dag så jag tänker gå ut i solen nu och äta en glass. Okej, det där med glassen är inte riktigt säkert. Jag kan ju få för mig att idag ska vara en hälsosam dag. Jag bantar flera gånger i veckan. Haha.

Prince - Purple Rain


Kommentarer
Postat av: Sandra drömkaka

Ja att de var så himla goda " de sju dödssynderna" som Magnum hade de borde ha fortsatt att sälja de populäraste för tusan :)!

I helgen hoppas jag på att få smaka min första Ben & Jerrys, märkte de har en Ben & Jerrys glassbutik i Gamla stan & tidigare har jag jämt varit så snål & köpt massa godis istället för dyrglass men men haha..



Jag är likadan, tycker inte det är värt att sola det försvinner ju ändå bara & så är det tråkigt efter ett tag & har man otur blir man ändå bara röd haha, värt:P

2009-04-16 @ 15:57:14
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Såg riktigt smarriga bullarna förresten, mums!

2009-04-16 @ 15:58:19
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Skogshuset

Hej! Vilken fin bild på dina bullar - blir sugen såhär på morgonkvisten till en kopp thé - tänk va gott! Kul blogg - hittade hit från H&B!

2009-04-17 @ 07:46:52
URL: http://skogshuset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0